Is het hoogst haalbare gehaald, volgens jou?

Ja, ik denk dat dit voor alle partijen het beste is.
Totaal aantal stemmen: 1 (25%)
Nee, ik vind dat er geen één ontslag mag vallen! (Geen stemmen)
Nee, maar er is geen andere manier mogelijk.
Totaal aantal stemmen: 1 (25%)
Geen mening
Totaal aantal stemmen: 2 (50%)
Totaal aantal stemmen: 4

Principe-akkoord bonden en TNT

1
AMSTERDAM - Postbedrijf TNT en de betrokken bonden hebben een principe-akkoord bereikt over een nieuwe cao en
een nieuw sociaal plan. Dat meldden TNT en de betrokken vakbonden vrijdag.
© ANP

Bij het akkoord zijn onder andere Abvakabo en CNV Publieke Zaken betrokken.

Het akkoord behelst een grondige reorganisatie met een aanzienlijk verlies aan arbeidsplaatsen tot gevolg, zo bevestigde TNT.
Desalniettemin zullen de vakbonden hun leden adviseren voor het akkoord te stemmen.

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor TNT-personeel sleepten zich al jaren voort. In maart vorig jaar kwamen de bonden
en TNT tot een principeakkoord waarin in ruil voor een inkomensdaling een garantie tegen gedwongen ontslagen werd opgenomen.

Dat voorstel werd een maand later echter door de vakbondsleden afgewezen.

Loonstijging
De nu afgesproken cao geldt van 1 april 2009 tot 1 januari 2012 en voorziet in een loonstijging van 0,7 procent voor al het
Nederlandse personeel van TNT per 1 januari dit jaar.

Medewerkers van TNT Post krijgen er vervolgens in januari volgend jaar 1 procent bij en in oktober 0,2 procent. Voor andere
onderdelen van TNT moet nog een nieuwe cao worden afgesproken.

TNT kon nog niet aangeven hoeveel arbeidsplaatsen er bij de reorganisatie zullen vervallen. De nieuwe cao van TNT Post
heeft betrekking op ongeveer 23.000 productiewerknemers. Van hen werken er 15.000 als postbode.

Enorme operatie
De grootste betrokken vakbonden, Abvakabo en BVPP, gaan ervan uit dat TNT elfduizend banen wil schrappen. ''Het is een
enorme operatie, die niet zonder gedwongen ontslagen kan verlopen. Dat staat als een paal boven water'', zei Peter Wiegman
van de Abvakabo.

De bonden zijn tevreden over het sociaal plan dat ze met TNT hebben afgesproken voor de mensen die niet kunnen blijven.
''Het bedrijf en de bonden doen een enorme inspanning om mensen naar ander werk te begeleiden'', zei BVPP-bestuurder
Paul Jekkers. ''Maar zelfs als dat veel oplevert, vallen er nog vierenhalf- tot vijfduizend gedwongen ontslagen.''

Hoogst haalbare
Beide vakbondsmannen verwachten dat hun leden het akkoord in de komende weken goed zullen keuren. ''Het is het hoogst
haalbare, ik denk dat de meeste leden dat zullen inzien'', aldus Wiegman. De resultaten van de ledenraadplegingen worden
naar verwachting 15 maart bekendgemaakt.
© ANP

Bron: nu.nl

Wat vinden jullie hier nou van? Ik zou het wel eens van jullie willen horen, met een goed onderbouwd argument natuurlijk!

Re: Principe-akkoord bonden en TNT

2
Ik denk niet dat we iets van die loonstijging zullen merken, aangezien in steeds meer plaatsen de tijden voor de wijken worden ingekort. Dus bijvoorbeeld een wijk van 2:30 uur krijg je nog 2:20 uur voor uitbetaalt.
Dus het loon zal ongeveer hetzelfde blijven, denk ik, voor diegene die niet ontslagen wordne.
cron