zwanger en postbezorgen

1
Wie heeft hier ervaring mee?
Kon je het volhouden tot de gebruikelijke 34/36 weken?
Hoe heb je het ervaren? En hoe vaak bracht je de post rond?
Als je het lastig vond of je ziek moest melden, waar ging het dan precies mis? En hoe reageerde de werkgever?
En voor daarna, iemand ook ervaring met de opname van ouderschapsverlof? Hoe heb je dit opgenomen en ging de werkgever gemakkelijk akkoord?
Alvast bedankt!!

Re: zwanger en postbezorgen

2
Toen ik zwanger was werkte ik nog niet voor Sandd en Postnl maar ik denk dat ik het niet volgehouden zou hebben. Niet tot het verlof. Ik kieperde zowat om. :-)

Voor welk postbedrijf werk je? Je zou even met het hoofdkantoor moeten bellen om te vragen hoe het nu precies geregeld is.

Toen ik voor toen nog TNT werkte, had ik twee collega's die tegelijkertijd zwanger waren. Ze hielden het allebei goed vol tot de zwangerschapsverlof. Af en toe werd het zwaar en belden ze af, maar het werd goed onderling opgelost. We deden er in dit geval niet moeilijk over en vaak ziek waren ze niet. Ze liepen allebei ywee wijken. Ik denk dat ze drie uur tot drie en half uur op een dag liepen. Woonden dichtbij dus konden tussendoor uitrusten. Ze liepen wel vijf dagen.

Het verlof gaf geen problemen,zowel voor- als na de bevalling. Maar dat is ook wettelijk geregeld.

Dus of het vol te houden is, is een beetje persoonlijk. Ik had het niet gekund, maar zij konden het prima en mijn ervaring was dat men veel begrip had als het even niet ging.

Het ligt er ook aan hoeveel wijken je hebt of het vol te houden is. En of je in vaste dienst bent of onder contract werkt. Zij waren beiden in vaste dienst.

Ik denk dat als ze onder contract hadden gewerkt, de zaken anders hadden gelegen. Contract niet verlengd.

Hoe het gaat onder ovo dat weet ik niet.

Dus hoe het nu wettelijk geregeld is, dat weet ik niet. Maar het lijkt mij zwaar als je meer dan een wijk hebt en je of voor meer postbedrijven werkt of meer dan twee dagen werkt.

Re: zwanger en postbezorgen

4
Ligt er echt aan hoe je zwangerschap verloppt. Ik wekte destijds mog op kantoor en zelfs dat heb ik beide keren niet vol kunnen houden. Laat staan post bezorgen!
Maar wanneer de zwangerschap prima gaat denk ik dat je het redelijk ver moet kunnen schoppen in overleg.

Re: zwanger en postbezorgen

5
@Sterre

als je 2 keer per week voor sandd loopt, lijkt het me best te doen als je verder gezond bent.
Zo nodig verdeel je je wijk over 2 x een uurtje of 2 x drie kwartier, al naar gelang
je er normaal mee bezig bent.
zo lang mogelijk blijven lopen.. lijkt me goed voor jou en de a.s. baby. (Y)

ben je ovo-er dan is het handig voortijdig een vervanger te regelen.
mischien heb je iemand in je fam/vrienden kring die het voor je wil lopen?

want ben je er dan lang uit ,heb je zelf geen vervanger, dan wordt mischien je wijk aan een ander vergeven?
ben je in loondienst, is er toch sprake van zwangerschapsverlof dan moet sandd het regelen.
zal je het erna meer nodig hebben dan ervoor.

Re: zwanger en postbezorgen

6
Gefeliciteerd Sterre! Ik ben nog nooit zwanger geweest, maar weet van een collega dat die op een gegeven moment geen piekdagen meer liep. Verlof is wettelijk geregeld, werkgevers doen er meestal ook niet moeilijk omdat alles rondom zwangerschap, bevalling en verlof valt onder de Ziektewet, dwz doorbetaald door het UWV. (Gezien de plaats van je topic ga ik ervan uit dat je voor PostNL werkt?)

Succes met vertellen (als je dat nog niet gedaan hebt), denk dat je het dan vanzelf wel hoort!

Re: zwanger en postbezorgen

7
Bedankt voor jullie reacties en felicitaties.
Ik werk voor sandd, dus breng maar twee dagen per week de post rond gelukkig.
Ik ben nu bijna twintig weken zwanger, maar heb sinds ongeveer week 11 last van mijn rug. Nu heb ik sinds deze week fysio, dus hopelijk worden de klachten in ieder geval niet erger.
Het bezorgen doe ik nu inderdaad al in twee delen. Sochtends de helft, dan zeker anderhalf uur rusten en dan de rest. Dat gaat prima!
Maar ook het staan tijdens het sorteren voel ik wel.
Hopelijk hou ik het vol tot het einde. Voor mezelf t fijnst, maar zeker ook voor de werkgever.
Daarnaast ben ik erg bang dat mijn contract niet verlengt gaat worden. Gezien die afloopt een week voor mijn verlof begint.
Contactpersoon bij sandd zegt dat er alleen gekeken zal worden naar bezorgkwaliteit, maar ik denk dat als ik me ziek moet melden er daar ook wel naar gekeken zal worden.
Ben benieuwd dus!

Re: zwanger en postbezorgen

9
Hoi Sterre

Van harte ! uit je eerste bericht kon ik niet opmaken of je al zwanger was.
Ik neem aan dat je een arbeidscontract hebt.
Nou ik hoop dat de fysio je ongemak kan verhelpen.

Kan je het sorteren niet aan een tafel doen zodat je niet hoeft te bukken. (Y)
heb je er al is het nog vroeg al over nagedacht hoe je het bezorgen gaat doen met een baby thuis..
heb je dan opvang voor die paar uur?

Vanaf 1 juli moet een werkgever minimaal een maand van te voren aangeven of je contract wordt verlengd.

En als je je bezorgd maakt over teveel ziek melden.. voor die tijd.. vergeet je vakantiedagen van 2014 niet.
die verlopen na 1 juli .. dus deze kan je beter opmaken.

Re: zwanger en postbezorgen

10
Ik heb dus een contract, maar dat moet verlengt worden per 1 juni. Als ik me nu ziek zou melden krijg ik idd wel doorbetaald.
Ik sorteer nu ook al aan een tafel dus hoef niet te bukken. Alleen van (stil) staan krijg ik dus ook pijn.
Vakantiedagen van 2014 heb ik helaas niet meer. Maar hopelijk is dat ook niet nodig.
Natuurlijk heb ik er over nagedacht hoe ik de post ga combineren straks. Kinderopvang isniet realistisch gezien ik voor 1 middag per week al zon 80 euro netto betalen moet. Voor twee middagen zal dat meer zijn als dat ik uberhaupt verdien, haha.
Maar gezien mijn man onregelmatig werkt kan hij 1 dag vrij zijn dat ik bezorg. En de andere dag is hij of de ochtend vrij, of vanaf half vier smiddags. Als het echt nodig is kunnen opas en omas bijspringen. Of dit in de praktijk een beetje werkt straks is de vraag. Maar gezien t voor mij (zoals ik denk en hoop voor de meeste sandd werknemers) meer nuttig zijn/bezigheidstherapie/vrijwilligerswerk is, neem ik anders gewoon ontslag. Maar vind het echt wel lekker om ook even iets anders te hebben en buiten te
zijn. Dus hopelijk kan ik t werk nog lang doen!
Bedankt voor je tips carla!
cron