Newman schreef:Ik ben het eigenlijk wel eens met v&o. Zowel bij PostNL als bij Sandd bestaat de regel dat post op nummer bezorgd wordt, en niet op naam. Die regel is er niet voor niets. Stel dat ik een brief heb voor mevrouw Jansen geadresseerd aan een huis waar ik zeker van weet dat die mensen de Vries heten. Ga ik dan die post retour sturen? Nee! Want ik bezorg op nummer, en niet op naam. Want misschien is de Vries wel de meisjesnaam van de vrouw des huizes, hebben ze de zolderetage aan een studente verhuurd, zijn ze op vakantie en hebben hun huis verhuurd via airbnb. Ik weet het niet en ik word ook niet geacht het te weten omdat het mijn zaken niet zijn.
Iets wat bij Sandd waarschijnlijk niet zo vaak voorkomt, maar wel bij Postnl omdat die meer persoonlijke post verstuurt: afzenders maken weinig fouten met namen, maar des te meer met huisnummers. Denk aan kaartjes van kinderen naar hun jarige opa, ansichtkaarten vanaf 't vakantieoord, geboorte- kerst- en rouwkaarten enzovoort. Meestal staat er op dit soort post geen retouradres dus kun je de zaak niet retour sturen. Dan is het wel zo attent als je even de moeite neemt om ze, ondanks het verkeerde huisnummer, toch bij de juiste persoon te bezorgen. Dat lukt, als je de wijk goed kent, vaak wel.
Voorbeeldje van vanochtend: verjaardagskaart (zonder retouradres) voor Opa Wim op ...plein 20; ik weet vrijwel zeker dat er op nummer 20 geen opa Wim woont, maar wel op nummer 29; bel voor de zekerheid even aan op nummer 20, hoor daar dat er inderdaad op dat adres geen opa Wim woont; bel vervolgens aan op nummer 29 en laat opa Wim het kaartje zien, en warempel: hij is vandaag jarig en herkent de naam en het handschrift van z'n kleinkind, het kaartje is dus voor hem. Iedereen blij.
Als het kaartje domweg op nummer 20 was bezorgd dan was het vermoedelijk nooit aangekomen bij opa Wim.