jan272 schreef:nogmaals: georoute is een quantificering van het bezorgproces. tot nu toe werden lopen bepaald en getimed op basis van 'gut feeling' onderbuik gevoelens. met georoute wordt een eerste stap gezet om greep te krijgen op de bezorgtijden.
Een kleine rekensom: 20.000 bezorgers. Die ieder 10 minuten per dag besparen. Dat is dik 3.000 uur per dag. Dat is een mooie 30.000 euro er dag aan bezorgkosten.
Ja er zitten foutjes in de geo lopen. maar die zitten ook in de huidige handmatig bepaalde lopen. er zitten zelfs foutjes in de bezorgers. het postvest en zo staat los van geo. dat zijn andere proeven om te kijken of je efficienter kan werken. Zelfde rekensom als hierboven.
We MOETEN mee met onze tijd. We lopen al decennia achter op het bedrijfsleven. Dus....
Geo houdt rekening met een fiets snelheid van 11 km/u en een loopsnelheid van 5 km/u. Vandaag even getest en ik kan daarmee uit de voeten. In 'ik kijk slenterend naar mijn bundel' tempo loop ik tussen 4 en 5 km/u. Op langere stukken tegen de 8 km/u.
Voor mij zijn dit dus geen onredelijke getalwaarden. En anders zien we wel weer.
Onzin. GeoRoute is geen besparing. Er wordt gewoon tijd van mensen afgepakt die in de praktijk niet ineens veel sneller klaar zijn. Om tijd van mensen af te pakken heb je geen computerprogramma nodig.
Kleine foutjes in Geo lijkt me een understatement. In de huidige wijken zit ook wel eens een foutje, maar niets vergeleken met de complete flauwekul die Georoute ons voorschotelde. Straten die ineens van naam zijn veranderd, huizenblokken die honderden meters verplaatst zijn, van de aardbodem verdwenen of uit het niets herrezen. GeoRoute laat je door sloten heen waden, dwars door muren lopen, 101 verkeersregels overtreden, enorm vaak je fiets verplaatsen, onnodig loos lopen, kilometers omrijden, moet ik nog verder doorgaan?
Een GEMIDDELDE loopsnelheid van 5 km/h lijkt me, zeker op piekdagen, niet realistisch. Tenzij je al fietsend de post en hah uit je tassen pakt, en nooit stilstaat bij voordeuren of hekjes. Zeker bij huizen zonder tuin sta je soms in 2 stappen bij de volgende deur, en dan heb je nog niet alle post en hah gereed. Zeker als je straks ook nog met zo'n postvest staat te klootviolen. En Georoute kijkt niet naar tuinpaden, alsof mensen hun brievenbus allemaal langs de stoep hebben staan. Uitgaande van een gemiddelde tuinpadlengte van 5 meter, en 350 afgiftepunten maakt dat je wijk al gauw 3,5 km langer! Tenzij je al fietsend de post en hah uit je tassen pakt, en nooit stilstaat bij voordeuren of hekjes.
En Georoute vergeet ook dat je wanneer je loos loopt, iedere keer weer terug moet lopen. Het programma gaat er nml vanuit dat je dan 30x je fiets verplaatst. Dat kan ook, maar hoe kun je al lopend de post aftellen en controleren als je ook nog je fiets moet vasthouden?
Wat dit te maken heeft met met de tijd meegaan en waarom wij achterlopen op het bedrijfsleven ontgaat me ten enen male. Het idee dat tegenwoordig alles maar met computers moet en met rekenmodellen (ons gewone mensenverstand is kennelijk niet meer betrouwbaar) is mij een raadsel. Het idee dat iedere verandering een verbetering is (vooral als er gelikte technologie bij hoort) wil er bij mij niet in. Iedere ervaren besteller kan als hij een wijk kent obv de hoev. post en hah op 10 minuten nauwkeurig inschatten hoeveel tijd hij bezig is met lopen. Maar het probleem is dat het management de postbodes en -bezorgers niet vertrouwt. Liever vragen ze aan een KPMG-consultant die nog nooit een bundel in z'n tengels gehad heeft hoe ik mijn wijk het efficiëntst kan lopen, dan aan mij.