Re: Geo-Route.

761
Ach, opleiding. We worden verwacht de post in de bus te droppen die het dichtst bij de weg is. Binnen afleveren mag, maar wel in je eigen tijd. Post meenemen van het bedrijf naar het depot mag niet. Dat is een extra dienst waar normaal voor betaald moet worden. Zie de boekjes die je gehad hebt toen je in dienst kwam.

Gratis opleiding van mijn kant:

Code: Selecteer alles

Goeiemiddag, hier is de POST. Plus de gouden aanbiedingen van AH en Gamma. Tot morgen. Let wel op je gebruikt het verkeerde schutgas.
Ik denk niet dat het nodig is om bij Hennie van der Most ook even de laatste schrootprijzen door te nemen. Je komt een brief brengen, meer niet. Grapjes worden vaak wel gewaardeerd. Het breekt hun dag een beetje. En autobedrijven schooien vaak elastieken (om de groene platen op auto's vast te zetten voor proefritten).

Georoute is gewoon een nieuwe loop. Proeflopen? Ja, als je dat nodig hebt, woon je blijkbaar nog maar net in je doelgebied. Het enige wat telt is: waar begint je startbundel. De rest leid je af aan de volgorde IN en VAN de bundels. Kijk anders op Google maps even hoe de straten lopen.

Misschien een zwemdiploma voor als je langs de Kanaaldijk moet. :0)

Re: Geo-Route.

762
@Jan: Nou, opleiding is wel nodig. Je krijgt dan meteen te horen waar je koffie kunt krijgen en bij wie je zo snel mogelijk weer weg moet zijn omdat ze chagarijnig zijn. Ik woon aan de andere kant van het dorp en ken toch heel wat straten op het industrieterrein, maar er komen telkens weer nieuwe straten bij.
Het proeflopen heeft te maken of dat je obstakels tegen kom die nog niet bekend zijn of de logica niet klopt. Ze kunnen dat dan nog op tijd aanpassen.
Momenteel kan ik nog lopend het kanaal over. Allemaal ijs, maar over een paar dagen word het inderdaad zwemmen.

Re: Geo-Route.

763
@Tineke
Ik zou niet teveel verwachten van dat op tijd aanpassen van de nieuwe lopen. Wij zijn in november begonnen met Georoute en begin januari zouden de wijken aangepast zijn. Het is nu half februari en mijn vaste wijk is nog steeds niet aangepast. Wij mochten ook pas NADAT het ingevoerd was verbeteringen doorgeven.

Re: Geo-Route.

765
jan272 schreef:nogmaals: georoute is een quantificering van het bezorgproces. tot nu toe werden lopen bepaald en getimed op basis van 'gut feeling' onderbuik gevoelens. met georoute wordt een eerste stap gezet om greep te krijgen op de bezorgtijden.

Een kleine rekensom: 20.000 bezorgers. Die ieder 10 minuten per dag besparen. Dat is dik 3.000 uur per dag. Dat is een mooie 30.000 euro er dag aan bezorgkosten.

Ja er zitten foutjes in de geo lopen. maar die zitten ook in de huidige handmatig bepaalde lopen. er zitten zelfs foutjes in de bezorgers. het postvest en zo staat los van geo. dat zijn andere proeven om te kijken of je efficienter kan werken. Zelfde rekensom als hierboven.

We MOETEN mee met onze tijd. We lopen al decennia achter op het bedrijfsleven. Dus....

Geo houdt rekening met een fiets snelheid van 11 km/u en een loopsnelheid van 5 km/u. Vandaag even getest en ik kan daarmee uit de voeten. In 'ik kijk slenterend naar mijn bundel' tempo loop ik tussen 4 en 5 km/u. Op langere stukken tegen de 8 km/u.
Voor mij zijn dit dus geen onredelijke getalwaarden. En anders zien we wel weer.
Onzin. GeoRoute is geen besparing. Er wordt gewoon tijd van mensen afgepakt die in de praktijk niet ineens veel sneller klaar zijn. Om tijd van mensen af te pakken heb je geen computerprogramma nodig. Kleine foutjes in Geo lijkt me een understatement. In de huidige wijken zit ook wel eens een foutje, maar niets vergeleken met de complete flauwekul die Georoute ons voorschotelde. Straten die ineens van naam zijn veranderd, huizenblokken die honderden meters verplaatst zijn, van de aardbodem verdwenen of uit het niets herrezen. GeoRoute laat je door sloten heen waden, dwars door muren lopen, 101 verkeersregels overtreden, enorm vaak je fiets verplaatsen, onnodig loos lopen, kilometers omrijden, moet ik nog verder doorgaan?

Een GEMIDDELDE loopsnelheid van 5 km/h lijkt me, zeker op piekdagen, niet realistisch. Tenzij je al fietsend de post en hah uit je tassen pakt, en nooit stilstaat bij voordeuren of hekjes. Zeker bij huizen zonder tuin sta je soms in 2 stappen bij de volgende deur, en dan heb je nog niet alle post en hah gereed. Zeker als je straks ook nog met zo'n postvest staat te klootviolen. En Georoute kijkt niet naar tuinpaden, alsof mensen hun brievenbus allemaal langs de stoep hebben staan. Uitgaande van een gemiddelde tuinpadlengte van 5 meter, en 350 afgiftepunten maakt dat je wijk al gauw 3,5 km langer! Tenzij je al fietsend de post en hah uit je tassen pakt, en nooit stilstaat bij voordeuren of hekjes.

En Georoute vergeet ook dat je wanneer je loos loopt, iedere keer weer terug moet lopen. Het programma gaat er nml vanuit dat je dan 30x je fiets verplaatst. Dat kan ook, maar hoe kun je al lopend de post aftellen en controleren als je ook nog je fiets moet vasthouden?

Wat dit te maken heeft met met de tijd meegaan en waarom wij achterlopen op het bedrijfsleven ontgaat me ten enen male. Het idee dat tegenwoordig alles maar met computers moet en met rekenmodellen (ons gewone mensenverstand is kennelijk niet meer betrouwbaar) is mij een raadsel. Het idee dat iedere verandering een verbetering is (vooral als er gelikte technologie bij hoort) wil er bij mij niet in. Iedere ervaren besteller kan als hij een wijk kent obv de hoev. post en hah op 10 minuten nauwkeurig inschatten hoeveel tijd hij bezig is met lopen. Maar het probleem is dat het management de postbodes en -bezorgers niet vertrouwt. Liever vragen ze aan een KPMG-consultant die nog nooit een bundel in z'n tengels gehad heeft hoe ik mijn wijk het efficiëntst kan lopen, dan aan mij.

Re: Geo-Route.

766
Tineke schreef:Het proeflopen heeft te maken of dat je obstakels tegen kom die nog niet bekend zijn of de logica niet klopt.
Ik heb in augustus 2011 meerdere knelpunten aangegeven bij de lichtpunten die geo route mochten introduceren. Echt domme dingen die niet handig zijn. Ze zitten er nog steeds in, ongewijzigd. Grappig is dat mijn PB+ de IDENTIEKE dingen aankaarte als ik (onafhankelijk van elkaar) EN TOCH!
Alleen de TC heeft een paar lopen om kunnen laten gooien omdat ze TE verwarrend waren. Ik meen dat ie gedreigd heeft met het losmaken van bepaalde lichaamsdelen. Met een bot theelepeltje.

Geo op zich is een mooi systeem. Het is altijd leuk om weer een nieuwe loop in een nieuwe buurt te hebben. Je kan weer een keer opnieuw starten met je opbouwwerk. Het liefst zou ik iedere drie maanden een andere loop hebben. Maar ja veel collega's zouden dat niet aan kunnen. Die denken dat 'de mensen' niet meer zonder hun kunnen. Maar je zou 'die mensen' eens moeten horen als betreffende persoon een keer een paar dagen uitvalt (en ik daar inval). Ik weet het, zo praten ze ook over mij als ik er niet ben, maar onze 'relatie met de klant' is een zeer fragiele en eenzijdige.
Probleem van geo is vooral dat het voorbereid, ingevoerd en onderhouden wordt door enorme ego's. Zou dat toeval zijn? Geo en Ego hebben dezelfde letters. Die mannen waarmee ik in augustus sprak hadden zo'n enorme eigendunk... De implemeteerders die ik nu tegenkom denken echt dat ze straks in het hiernamaals hun schepper kunnen adviseren bij het opnieuw scheppen van het heelal en deze keer wel goed.

Neem de zaken gewoon in eigen hand.

De eerste twee, drie, dagen loop je de route zoals ie berekend is. Daarna ga je kijken hoe je het anders kan doen. Je machtigste hulpmiddel hierbij is het breken van je bundel. Moet je zigzag de straat over dan doe je eerst de even kant en onder het lopen zet je de oneven nummers even achteraan je bundel. Geo zegt ook waar je je fiets moet neerzetten. Maar zolang Ali Armani er niet bij staat zal ie er nooit achter komen wat ik met mijn paardje doe.
Na verloop van tijd zal ik de wijzigingen doorgeven. Maar tegen die tijd loop ik de bundels al in MIJN volgorde en leg de bundels om naar mijn volgorde. Doe ik nou ook. Veranderingen doorgeven in het oude huidige systeem is ook nooit gelukt.

Lukt het straks wel, dan is dat pure winst en dan heeft geo TOCH wat opgeleverd.

Re: Geo-Route.

767
jan272 schreef:
Tineke schreef:Het proeflopen heeft te maken of dat je obstakels tegen kom die nog niet bekend zijn of de logica niet klopt.
Ik heb in augustus 2011 meerdere knelpunten aangegeven bij de lichtpunten die geo route mochten introduceren. Echt domme dingen die niet handig zijn. Ze zitten er nog steeds in, ongewijzigd. Grappig is dat mijn PB+ de IDENTIEKE dingen aankaarte als ik (onafhankelijk van elkaar) EN TOCH!
Alleen de TC heeft een paar lopen om kunnen laten gooien omdat ze TE verwarrend waren. Ik meen dat ie gedreigd heeft met het losmaken van bepaalde lichaamsdelen. Met een bot theelepeltje.

Geo op zich is een mooi systeem. Het is altijd leuk om weer een nieuwe loop in een nieuwe buurt te hebben. Je kan weer een keer opnieuw starten met je opbouwwerk. Het liefst zou ik iedere drie maanden een andere loop hebben. Maar ja veel collega's zouden dat niet aan kunnen. Die denken dat 'de mensen' niet meer zonder hun kunnen. Maar je zou 'die mensen' eens moeten horen als betreffende persoon een keer een paar dagen uitvalt (en ik daar inval). Ik weet het, zo praten ze ook over mij als ik er niet ben, maar onze 'relatie met de klant' is een zeer fragiele en eenzijdige.
Probleem van geo is vooral dat het voorbereid, ingevoerd en onderhouden wordt door enorme ego's. Zou dat toeval zijn? Geo en Ego hebben dezelfde letters. Die mannen waarmee ik in augustus sprak hadden zo'n enorme eigendunk... De implemeteerders die ik nu tegenkom denken echt dat ze straks in het hiernamaals hun schepper kunnen adviseren bij het opnieuw scheppen van het heelal en deze keer wel goed.

Neem de zaken gewoon in eigen hand.

De eerste twee, drie, dagen loop je de route zoals ie berekend is. Daarna ga je kijken hoe je het anders kan doen. Je machtigste hulpmiddel hierbij is het breken van je bundel. Moet je zigzag de straat over dan doe je eerst de even kant en onder het lopen zet je de oneven nummers even achteraan je bundel. Geo zegt ook waar je je fiets moet neerzetten. Maar zolang Ali Armani er niet bij staat zal ie er nooit achter komen wat ik met mijn paardje doe.
Na verloop van tijd zal ik de wijzigingen doorgeven. Maar tegen die tijd loop ik de bundels al in MIJN volgorde en leg de bundels om naar mijn volgorde. Doe ik nou ook. Veranderingen doorgeven in het oude huidige systeem is ook nooit gelukt.

Lukt het straks wel, dan is dat pure winst en dan heeft geo TOCH wat opgeleverd.
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Je zegt dat Georoute een mooi systeem is, een vooruitgang en dat het een besparing oplevert. Ook zeg je eerder dat Georoute hele logische wijken maakt, en dat degenen die dat niet inzien waarschijnlijk gehinderd worden in hun logisch denkvermogen door hun vrouw-zijn. En vervolgens geef je aan dat er domme dingen in zitten, en dat je iedere dag de volgorde van je bundels (en de volgorde binnen de bundel) moet omgooien. Dan bewijs je toch eigenlijk alleen maar mijn punt? Dat wij zelf het beste weten hoe de handigste loopvolgorde is, en niet dat programma! En als je zelf de post weer opnieuw moet sorteren, dan kost het toch juist extra tijd? En ik ga er van uit dat jij nu nog met 1 bundel post loopt, als je straks met 2 bundels loopt (en 1 hah) dan ben je nog meer tijd bezig met alles opnieuw te sorteren. :!:

En als het straks lukt om de wijzigingen door te geven hoe jij je wijk graag wil lopen, dan is er toch nog geen besparing? Ik heb nu een logische wijk, die wordt straks helemaal omgegooid, dan ben ik weer een hele tijd bezig om de door mij gewenste wijzigingen door te geven, en als dat uiteindelijk lukt, dan ben ik toch weer terug bij af in de oude situatie? Dus dan is er helemaal geen besparing geweest! Alleen maar veel weggegooid geld voor een grote verandering die later weer grotendeels wordt teruggedraaid.

Een tijd geleden hadden wij een presentatie over Georoute, en de presenterende manager gaf zelf aan dat het ze tot nu toe alleen maar geld had gekost, en dat het op z'n vroegst tot 2025 zou duren voordat de investering zou zijn terugverdiend, als dat al ooit zou gebeuren. Als zelfs zo'n manager dat al toegeeft dan wil dat wat zeggen.

Re: Geo-Route.

768
ik zal het nog 1 keer uitleggen.

geo maakt objectieve routes.
er zit geen historische ballast in.
de lopen zijn gemaakt zonder vooroordeel.
geo koppelt een tijd aan een loop.
geo kost geld om in te voeren.
geo wijken kunnen aangepast worden middels formulieren

Ja er zitten fouten in de eerste generatie lopen. Officieel kunnen die aangepast worden. Ik ga er vanuit dat dat straks het geval is. Momenteel nog niet maar dat ligt meer aan de lichtpunten die belast zijn met de introductie dan aan geo.
We gaan het gewoon proberen.

Zie het zo: geo maakt een objectieve logische route. Wij mensen kunnen die dan veranderen binnen bepaalde grenzen.

Het probleem zit hem niet in de logica van vrouwen of software, maar in het gebrek aan logica van de stedenbouwers.

geo is een goed hulpmiddel om de puinhoop die door stedebouwkundigen en postbodes gemaakt is weer op te ruimen.

En ja, als de voorgestelde veranderingen niet doorgevoerd worden leg ik de bundels op straat om. Als dat moet. Maar als ik normaal door de dictatorbuurt liep had ik eigenlijk alleen in de Josef Stalin Allee en in de Idi Amin Dadda dreef een paar omlegpunten. En in de geolopen zitten ook maar een paar stukjes die niet handig zijn.

Als jij in een bakkerij werkt, wil je dan inspraak in merk en type van de oven? Zo ja dan haal je je proeftijd niet. Dit is hetzelfde. En willekeurig welk vervoermiddel je gebruikt, het heeft een eigen bedienings algoritme. Ben je het daar niet mee eens moet je een ander vervoersmiddel kiezen.

Zet jezelf er overheen. Een verandering van werken moet je niet zien als een afkeuring van de manier waarop je tot nu toe gewerkt had.
Toen bij Salve Quick de nieuwe pleister lijn werd ingevoerd vroegen de lopende band dames in koor: maar hebben we het dan vroeger FOUT gedaan? Nee, het was niet fout, maar dit is gewoon beter. Voor het grote geheel.
Is een pony fout, ten opzichte van een Trek X800 fiets? Nee hoor. Het tweede is alleen veel beter als je binnen een redelijke tijd in Santiago aan wilt komen.

You will be assimilated.
Resistance is futile.

EOM

Re: Geo-Route.

769
jan272 schreef:ik zal het nog 1 keer uitleggen.

geo maakt objectieve routes.
er zit geen historische ballast in.
de lopen zijn gemaakt zonder vooroordeel.
geo koppelt een tijd aan een loop.
geo kost geld om in te voeren.
geo wijken kunnen aangepast worden middels formulieren

Ja er zitten fouten in de eerste generatie lopen. Officieel kunnen die aangepast worden. Ik ga er vanuit dat dat straks het geval is. Momenteel nog niet maar dat ligt meer aan de lichtpunten die belast zijn met de introductie dan aan geo.
We gaan het gewoon proberen.

Zie het zo: geo maakt een objectieve logische route. Wij mensen kunnen die dan veranderen binnen bepaalde grenzen.

Het probleem zit hem niet in de logica van vrouwen of software, maar in het gebrek aan logica van de stedenbouwers.

geo is een goed hulpmiddel om de puinhoop die door stedebouwkundigen en postbodes gemaakt is weer op te ruimen.

En ja, als de voorgestelde veranderingen niet doorgevoerd worden leg ik de bundels op straat om. Als dat moet. Maar als ik normaal door de dictatorbuurt liep had ik eigenlijk alleen in de Josef Stalin Allee en in de Idi Amin Dadda dreef een paar omlegpunten. En in de geolopen zitten ook maar een paar stukjes die niet handig zijn.

Als jij in een bakkerij werkt, wil je dan inspraak in merk en type van de oven? Zo ja dan haal je je proeftijd niet. Dit is hetzelfde. En willekeurig welk vervoermiddel je gebruikt, het heeft een eigen bedienings algoritme. Ben je het daar niet mee eens moet je een ander vervoersmiddel kiezen.

Zet jezelf er overheen. Een verandering van werken moet je niet zien als een afkeuring van de manier waarop je tot nu toe gewerkt had.
Toen bij Salve Quick de nieuwe pleister lijn werd ingevoerd vroegen de lopende band dames in koor: maar hebben we het dan vroeger FOUT gedaan? Nee, het was niet fout, maar dit is gewoon beter. Voor het grote geheel.
Is een pony fout, ten opzichte van een Trek X800 fiets? Nee hoor. Het tweede is alleen veel beter als je binnen een redelijke tijd in Santiago aan wilt komen.

You will be assimilated.
Resistance is futile.

EOM
Mooi betoog, maar het enige wat er bij mij niet in wil is dat Georoute een verbetering is tov de oude situatie. Jij spreekt over ballast uit het verleden, maar dat noem ik kennis. Kennis die de Geosoftware duidelijk ontbeert. Het is niet zo dat ik mijn wijk bij het oude wil houden omdat ik 'm zo gewend ben en omdat ik tegen veranderingen zou zijn, maar omdat ik hem nu momenteel gewoon op de meest efficiënte manier loop. Geo kijkt alleen maar naar wat de kortste route is. Dat gaat sowieso al regelmatig mis omdat je dan door muren moet lopen of door sloten moet waden, maar dan nog is de korste weg niet per definitie de efficiëntste. TomTom gebruikt dezelfde kaarten al Georoute, en die laat je ook heel vaak binnendoor rijden over boerenlandweggetjes. Terwijl je over de gotere wegen vaak sneller bent, ondanks de langere afstand. En dan ga ik nog voorbij aan het feit dat Geo vaak niet precies weet waar de huizen staan, laat staan waar de brievenbussen zitten. Ik weet dat uit mijn hoofd. Dat is geen ballast, maar kennis.

Gedroeg PostNL zich maar als de Borg. Die assimileren tenminste alleen maar datgene wat echt een waardevolle toevoeging is voor het Collective. Bovendien zou de kennis van ons (de drones dus) automatisch deel uitmaken van de collectieve kennis. Nu moeten we het doen met de zeer gebrekkige kennis van het management en hun enorme ego's. Naar ons luisteren ze niet en alle fouten worden ontkend of gebagatelliseerd. Dat zou bij de Borg niet mogelijk zijn!

Re: Geo-Route.

770
@Newman en @jan272

is het nou echt nodig elkaars teksten steeds weer te herplaatsen, alsof we ons er al niet doorheen geworsteld hebben. ;)

@Newman

ben het trouwens geheel eens met je betoog. :P
Het is geen sentiment naar vroeger, maar Kennis wordt vervangen door Onkunde.

maar van die Kennis heeft jan weinig vruchten kunnen plukken, aangezien hij
nog slechts enkele jaren bij de post werkt.
neem dan de inwerkperiode die nodig was en jan is ook al op leeftijd,
dan gaat het niet allemaal zo vlot meer.

verspilde moeite wat je doet Newman :cry:
cron