Waarom Sandd goedkoper kan werken dan PostNL?

1
Zat zo te denken waarom Sandd goedkoper kan zijn dan PostNL:

1. Zij hebben geen depots nodig althans geen sub depots, want alle post wordt gratis opgeslagen bij mensen thuis.
2. Sandd bezorgd op 2 dagen, dinsdag en de vrijdag. Daarin tegen kent PostNL wel piek- en dal dagen. Dat zijn de dinsdagen, donderdagen en de zaterdagen.
3. Sandd hoeft geen oranje brievenbussen (en deze post moeten ze ook ophalen) te hebben of andere afgifte punten.
4. Zowel PostNL en Sandd moeten uurloon uitbetalen. Echter Sandd betaald nu nog voor een groot deel uit in stukloon. Het stukloon en uurloon zou volgens Sandd hetzelfde loon ongeveer zijn. (heeft PostNl onnodig actie gevoerd om alles dan op uurloon te zetten als het salaris toch hetzelfde is?)

5. Zowel PostNL als Sandd sorteren nog handmatisch. Echter bij PostNL gaat het grotendeels met sorteermachine's. Daarmee kan PostNL goedkoper werken, immers sorteermachine's hoeven geen loon te ontvangen. Bij Sandd is het meer handwerk dus met het sorteren. Daarin zijn ze dan weer wat duurder lijkt mij? Instanties kunnen de poststukken wel op volgorde van straat en huisnummer uitgeven lijkt mij? Dat zou de bezorger van Sandd het wat gemakkelijker maken?

6. Sandd zou in verhouding duurder uit moeten zijn omdat ze bij elke postbezorger de post moeten afleveren. Dat hoeft PostNL weer niet te doen. Daar moet de postbezorgers het zelf van depot halen.

Re: Waarom Sandd goedkoper kan werken dan PostNL?

2
Ik denk dat de organisatie van PostNL nog veel groter/professioneler is (mogelijk ook logger). Er werken ook veel meer mensen. Overal zijn afdelingen voor: IT, salaris, websites etc. Alleen de naamgeving van die afdelingen toont al aan dat er veel bureaucratie is.

Ik denk niet of het sorteren bij Sandd duurder is, want de sorteervergoeding is erg laag. Misschien dat het loont als je een sorteerkast gebruikt, maar gewoon aan de keukentafel levert het veel te weinig op.

Sandd rekent het uurloon echt om vanaf stuksloon, dat heb ik laatst zelf nagerekend: klopte vrijwel precies. Bij PostNL geef je de gewerkte tijd op, incl. het wachten. En als je dat telkens afrondt op een kwartier, gaat dat natuurlijk ook in de papieren lopen.

De fietstassen van PostNL, de kleding, allemaal prima kwaliteit, veel beter dan die rottassen van Sandd...

Sandd is een kleine organisatie en heeft volgens mijn voormalige teammanager nog veel groeiproblemen. Misschien dat het ooit beter werkt, al is mijn indruk dat men de problemen voorlopig liever afwentelt op het personeel.

Terwijl Sandd maar 1 retoursticker heeft, zijn er bij PostNL excuusbriefjes, past-niet-in-brievenbus-stickers, briefjes als je de post bij de buren afgeeft (2 versies: voor de geadresseerde en voor de buren)...

Terwijl Sandd vrijwel alleen partijenpost bezorgt, heb je bij PostNL veel privé-post, met afwijkende formaten, onduidelijke handschriften etc.

Ik heb gelezen dat ontvangers van Sandd retourpost in de oranje brievenbussen mogen deponeren, dus daar zal PostNL wel een vergoeding voor krijgen.

Re: Waarom Sandd goedkoper kan werken dan PostNL?

9
willemien schreef:Je vergeet nog iets volgens de postwet is PostNl VERPLICHT 6 dagen per week post te bezorgen en Sandd heeft die verplichting niet.
Ik weet er weinig van hoor, maar misschien heeft Sandd ook meer keuze in de bezorgklussen die ze aanneemt en daarmee de financiële krenten in de pap? PostNL heeft maar te bezorgen wat aangeboden wordt (in elk geval in de brievenbus).

En wat close ook al aangeeft: de meeste duiten zullen niet in het bezorgen of sorteren zitten, maar alles eromheen (en vooral: daarboven) en dat is bij PostNL (en voorgangers) in de loop der jaren behoorlijk uit de kluiten gewassen.... maar de hoeveelheid te bezorgen post neemt wel af. Bij een kleinere organisatie is daar denk ik makkelijker op in te springen.
cron