Wie ben ik? Meer dan autisme stoornis

1
Ze hebben mij eitiketje autisme gegeven.... Voorheen werkte ik voor de overheid en op een klantenservice gewerkt. Helaas kreeg ik na jaren tevreden hebben gewerkt, last van ernstige vermoeidheid. Toen is er van alles onderzocht. Het blijkt dat mensen met autisme veel meer energie te verbruiken. Uiteindelijk wilde ik graag weer aan het werk maar wat? Ik herinnerde mij dat ik ooit bij de PTT had gesolliciteerd. Ik ben begonnen met kranten te bezorgen. Kijken of dat ging lukken. Ik voelde me doordat ik in de buitenlucht was gezonder. Ik kreeg zelfs meer energie. En nu bezorg ik post met veel plezier. Bij andere banen moest ik steeds denken is het uur nog steeds niet om? Is het nu nog maar 15 minuten later? Bij postbezorgen heb ik dat niet. Ik ben vrij perfectionistisch en wil alles goed doen.

Vaak bestaan er vooroordelen denk ik over dit etiketje, weet dan dat er heel veel verschillen in de mensen kunnen zitten.

Re: Wie ben ik? Meer dan autisme stoornis

6
Re-integratie bureau wil graag dat ik met alle baantjes ga stoppen. D.w.z. met de ochtendkrant, de lokale kranten, onderhouden van een machine (2 uur in de week) en de post moest ik als bij baantje beschouwen. Ik zou beter vanaf een nul punt kunnen beginnen. Soort reset als een computer. Ik heb hun gevraagd of zij dan mijn hypotheek willen gaan betalen. Dat willen ze niet! Ik ga denk ik wel stoppen met de lokale krantjes want dat levert eigenlijk niks op.

Re: Wie ben ik? Meer dan autisme stoornis

8
verzendenenontvangen: Wil dat re-integratiebureau soms dat je maar één fulltime baan hebt? Misschien is dat rustiger voor jou? Dat kan, maar dan moet die baan er ook zijn. Nu heb je wel lekker afwisseling. Bij alle baantjes die je nu hebt komt jouw gevoel voor detail (ook een soort perfectionisme) prima van pas. Dat bezorg- en onderhoudswerk lijkt me voor jou wel geschikt. Vooral ook omdat je het graag doet. En dat is ook belangrijk. Het is niets als je elke dag met een lang gezicht aan het werk moet gaan omdat het je tegenstaat. Een klantenservice lijkt me minder geschikt. Daar wordt veel sociale intelligentie gevraagd. Dat zou jou inderdaad veel energie kosten. Vandaar die vermoeidheid. Misschien gold dat ook voor die baan bij de overheid. Ligt er aan wat je daad precies voor werk deed. Maar elk mens met autisme is ook anders net als elk mens zonder autisme. En het ligt ook aan de mate waarin je het hebt. Licht, matig of ernstig. Je moet toch werk hebben dat bij je past en wat je graag doet. En natuurlijk als je een huis gekocht hebt is een baan wel een vereiste. Wat die nieuwsgierigheid betreft. Er is niets tegen gezonde nieuwsgierigheid. Integendeel. Daar blijkt toch ook een zekere mate van betrokkenheid bij het bedrijf uit (lijkt mij tenminste). Daaruit blijkt ook een zekere mate van intelligentie want intelligente mensen zijn vaak nieuwsgierige mensen die zelf achter info aan gaan omdat ze willen weten hoe alles in elkaar zit. Betrokken zijn bij je werk geeft ook meer motivatie. Zo, dat was wat ik wilde zeggen (nou ja zeggen, meer typen). Hopelijk kun je hiermee verder.

Re: Wie ben ik? Meer dan autisme stoornis

9
Dankje! Ik heb een tweede wijk er bij gekregen. Hiermee zijn we in staat om financieel rond te komen. De ochtendkranten geeft me geen zekerheid. Immers wanneer ik ziek ben moet ik zelf een vervanger hebben, zo niet dan ontslag. Of dat je met vakantie wilt gaan moet je ook maar net iemand weten. Ik kan natuurlijk een vervanger vragen bij de supermarkt aan het prikbord of advertentie in de krant of marktplaats. Maar wanneer diegene foutjes maakt met de kranten, staat het op mijn naam. Dat is dan wel een nadeel. En je bouwt niks op met de kranten, geen pensioen opbouw of WW rechten. Ik bemerk dat ik met post bezorgen en het onderhoud van een machine eigen baas ben. Ik werk dan solo. Heb heel veel vrijheden voor wat dat betreft en werk dicht bij huis. De vorige baantjes moest ik altijd reizen met de bus wat mij ook (helaas) veel energie kostte. Een keer was de kachel aan midden hartje zomer. Vervolgens had ik zo een last van hoofdpijn en vermoeidheid dat ik niet goed mijn werk deed. UWV is van mening dat autisme en callcenter niet bij elkaar passen. Dat vind ik dan weer te rechtlijnig. Iemand met autisme kan best wel bepaalde dingen doen in sociale contacten denk ik. Ik heb jaar gewerkt bij IB-Groep. Daar mocht ik alles uitpluizen voor iemand waar hij of zij recht op had (tegemoetkoming ouders). Ik had daar vrijwel nooit boze klanten aan de lijn en het waren tevreden klanten en blije. Totdat ik bij het UWV ging werken. Daar ging het niet zo best. Meer weerstand en boze klanten aan de lijn. De service van het UWV is dan ook totaal anders dan de IB-Groep.

Re: Wie ben ik? Meer dan autisme stoornis

10
Ik snap niet dat ze bij zo'n instantie niet doorhebben dat jij gelukkig bent met dit werk. Ik had ook een collega bij Postnl met een aan autisme verwant iets, en die deed zijn werk meer dan uitstekend. Hij werkte zeer secuur en precies en ook nog eens snel. Ja, hij was wat moeilijker in de omgang, maar toen we eenmaal wisten wat er met hem aan de hand was, waren er geen problemen meer. Ik werk zelf niet meer bij Postnl, maar kom hem nog geregeld tegen. Het gaat super met hem, zoals ik kan zien.

Hebben ze bij zo'n instantie dan zo'n plaat voor hun kop? Het gaat er toch om dat jij iets vind dat bij je past en waar je je gelukkig bij voelt? Nou, dat is dan dit werk. Kijken ze op dit werk neer of zo? Is dat in hun ogen dan altijd alleen maar een bijbaan? Ik had collega's die dit werk als broodwinning hadden en er niets anders naast hadden. Ja, een bijbaantje. :lol:

Ben blij dat Sandd zo tevreden met jou is, dat ze je zelfs een tweede wijk hebben gegeven. Ja je bent wat meer tijd kwijt aan sorteren, maar met twee wijken kun je het tenminste redden.

Ik weet het wel, die lui willen jou van een uitkering afhelpen. Dat je werk kunt vinden met zoveel uren en verdiensten dat je geen aanvulling meer nodig hebt. Nou ja, in jouw geval is het wel nodig. Maar jij bent duidelijk geen profiteur, dus waarom doen ze nu zo moeilijk. Geeft jou weer stress.

Die lui van zo'n bureau, hebben nooit geleerd om buiten het hokje te denken. Dat zouden ze eens mogen leren.
cron