beste werkmethode met fiets

1
Hallo,
Eventjes een concrete vraag over sommige hun werkmethode.
Ik heb eens een postbode gezien die bladert tussen de brieven terwijl hij aan het fietsen is.
Voorbeeld,
bus 1 : 5 brieven , geen reclame
bus 2 : 0 brieven, 2 reclames
bus 3 : 1 brief, 2 reclames
bus 4 : 1 krant, 0 reclame
Ook tijdschriften en pakketten, hier in België gemiddeld 12 postzakken per ronde dus niet echt optie om te wandelen want dat zijn veel teveel kilo's en veel te dikke bundels en ook lange afstanden, fietsen dus met de elektrische firmafiets ;)

Hij was dan de brieven aan het bezorgen in de bus zonder echt te stoppen en om dan vervolgens terug te bladeren in de brieven en sorteren terwijl hij aan het fietsen is en dus amper 0.10 seconden stopt aan een brievenbus gezien hij alles onderweg klaarmaakt.
Mij lijkt dit nogal onmogelijk omdat je toch ook wat je stuur moet vasthouden? Het is me nogal onduidelijk.
Het ging ook allemaal zodanig snel dat ik het niet goed heb gezien van dichtbij.

Zelf eens geprobeerd op die manier maar ik kwam precies een 3de hand tekort :)
Normaal stop ik gewoon aan een brievenbus, blader ik tussen de brieven als ik stilsta, en dan bus ik en spring terug op de trappers, meestal skaten gezien de bussen vrij dicht bij elkaar liggen. maar ik ben dus op zoek naar een betere en snellere manier zoals ik eens heb gezien door een postbode hier in België, allemaal evenzware georoutes maar sommige hun werkmethode is toch veel sneller als andere

Zou toch graag wat meer informatie willen over wat nu infeite de meest aangeraden, snelste, en handigste methode is om post te bezorgen ;)
Iemand hier die werkt op zo'n manier die ik omschrijf? die een filmpje wil maken of wat meer uitleg geven? :)
Ik vind hier totaal geen voorbeeld van op youtube enzo

Re: beste werkmethode met fiets

2
Nemen jullie de post dan niet gesorteerd mee op straat? Of bedoel je eigenlijk dat hij de post al fietsend controleerde? Uitgezonderd bepaalde wijken met buitenbussen wordt bij ons de meeste post lopend bezorgd, dus zonder je fiets van deur tot deur mee te nemen. De post al fietsend controleren lijkt me niet aan te raden omdat je (a) je handen niet aan het stuur hebt, en (b) je ogen dan niet op het overige verkeer gericht zijn. Ik probeer altijd zo goed mogelijk door te werken, maar ik ga niet mijn veiligheid en die van mijn medeweggebruikers hiervoor opofferen.

Re: beste werkmethode met fiets

3
Post is reeds gesorteerd.
Ik bedoel dat hij de post Controleerd al fietsend. voorbeeld 5 brieven voor hetzelfde huisnummer, nog een boekje erbij en dan reclamefoldertjes bij de post neemt, dit allemaal al fietsend.
Wandelen is geen optie, veel te zware en dikke bundels, ook tijdschriften, kranten en aangetekende pakketen.
En dan ook nog verschillende soorten folders erbij, dat is gewoon niet mogelijk om allemaal te dragen toch.

In Belgie is er maar 1 firma die de post doet, en dat is een hele grote berg post die ze meesleuren :)
Dus met de elektrische fiets te doen die de firma betaald en onderhoud ;)
Fietsen gaat zowiezo veel sneller en daarmee kan je veel meer meenemen.
Voorop 1 grote postzak van 30kg, achterop 2 volle postzakken van 20kg en achterop ook nog ruimte voor 6 lege postzakken en pakketten. (het zijn zwaar stevige fietsen van emove met schijfremmen enzo). en dan brengen ze met de auto nog 14 volle postzakken die ze in appartementen droppen zodat je in totaal 17 postzakken kan verdelen ;)
Ik zoek voornamelijk wat meer uitleg over de beste werkmethode met de fiets dus :)

Re: beste werkmethode met fiets

4
tamara schreef:Post is reeds gesorteerd.
Ik bedoel dat hij de post Controleerd al fietsend. voorbeeld 5 brieven voor hetzelfde huisnummer, nog een boekje erbij en dan reclamefoldertjes bij de post neemt, dit allemaal al fietsend.
Wandelen is geen optie, veel te zware en dikke bundels, ook tijdschriften, kranten en aangetekende pakketen.
En dan ook nog verschillende soorten folders erbij, dat is gewoon niet mogelijk om allemaal te dragen toch.

In Belgie is er maar 1 firma die de post doet, en dat is een hele grote berg post die ze meesleuren :)
Dus met de elektrische fiets te doen die de firma betaald en onderhoud ;)
Fietsen gaat zowiezo veel sneller en daarmee kan je veel meer meenemen.
Voorop 1 grote postzak van 30kg, achterop 2 volle postzakken van 20kg en achterop ook nog ruimte voor 6 lege postzakken en pakketten. (het zijn zwaar stevige fietsen van emove met schijfremmen enzo). en dan brengen ze met de auto nog 14 volle postzakken die ze in appartementen droppen zodat je in totaal 17 postzakken kan verdelen ;)
Ik zoek voornamelijk wat meer uitleg over de beste werkmethode met de fiets dus :)
Nu zitten de wijken in België wellicht anders in elkaar dan in NL, maar ik loop indien mogelijk toch het liefste rondjes. Als de straat aan weerszijden bebouwing heeft en de huizen niet te ver uit elkaar staan, is dat toch het handigst. En als je heel veel post hebt, maak je de rondjes wat kleiner. Zeker bij huizen met tuinen en zonder buitenbus vind ik het eigenlijk alleen handig om de fiets mee te nemen als er heel weinig post is, en je regelmatig meerdere adressen overslaat.

Nu moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met het rondbrengen van dergelijke enorme hoeveelheden. Ik weet niet hoeveel afgiftepunten een gemiddelde wijk bij jullie heeft, maar bij ons zijn 17 zakken post voor 1 wijk ongehoord. Ik heb jarenlang een wijk gelopen met bedrijven, onderwijsinstellingen en een groot ziekenhuis, en daar had ik regelmatig meer dan 10 zakken post voor, en dat werd echt als extreem veel gezien. Die wijk is naderhand ook gesplitst. Dat komt, behalve doordat we hier twee grote postbedrijven hebben, ook doordat hier de postbode geen kranten bezorgt. En alle pakjes die groter zijn dan het standaard brievenbusformaat gaan met de pakketchauffeur mee.

Aangezien er op dit forum vooral Nederlandse bezorgers zitten, weet ik niet of er hier mensen zijn met tips die in de Belgische situatie, die compleet verschilt met die in NL, zowel qua posthoeveelheid, bebouwing van wijken, en wellicht ook heuvelachtigheid, bruikbaar zijn. Maar we zullen zien.

Ben wel benieuwd hoe iemand op een volgeladen postfiets met een tas van 30 kg aan het stuur met losse handen kan fietsen. Dan klapt toch meteen je stuur om? NOg afgezien van het feit dat je niet meer kunt remmen (elektrische fietsen hebben toch altijd handremmen?)

Re: beste werkmethode met fiets

5
En een steigerende fiets.

Misschien zijn er wel Belgische postfora. Ik denk dat je daar betere tips kunt krijgen. De situatie is hier zoals Newman al schrijft heel anders.

Het lijkt mij levensgevaarlijk om al fietsend je post te controleren, reclame er tussen te stoppen en te bezorgen.

Re: beste werkmethode met fiets

7
Al fietsend de post controleren lijkt me ook wat gevaarlijk. De collega's die dat ook vinden geef ik groot gelijk. Je moet toch kunnen remmen en afstappen en dat lijkt me heel lastig met een stapeltje post in je handen. En alle brievenbussen zijn vast niet vanaf de fiets te benaderen of alle Belgen hebben de brievenbus aan de straat staan. En dat geloof ik niet. Toen we vroeger in België gingen tanken keek ik vaak naar de brievenbussen daar (ik was toen al postbode) en het viel me op dat er veel van die rot kleine dingen tussen zaten. En 17 zakken post voor 1 wijk? :evil: Ik moet er toch niet aan denken want dat is wel héél erg veel. Ik houd van veel post maar dat zou ik toch niet zien zitten. Maar die wijken zijn dan beslist wat groter dan hier de wijken van PostNL. Arme Belgische collega's.

Re: beste werkmethode met fiets

9
jandegraaf schreef:ik heb de post niet in mijn handen onder het fietsen ik kijk wel uit heb een mand voor aan mijn stuur waar de stapel post plat in licht .
Maar dan rij je dus wel met 1 hand aan het stuur terwijl je niet op het overige verkeer let.

Re: beste werkmethode met fiets

10
Ik heb daar veel te veel post voor om met de fiets van huis tot huis te gaan en de brievenbussen liggen daar te dicht voor boj elkaar. Rijtjeshuizen en flats. Ik ben lopend veel sneller. Met de fiets zou ik steeda op- en af moetwn stappen. Ik fiets wel van straat naar straat.
cron