Huisnummer verplicht vermelden op pand

1
Sommige gemeentes hebben een Algemene Plaatselijke (voorheen politie) Verordening. Hiermee kun je het bedrijf, huiseigenaar laten verplichten om het (huis)nummer duidelijk te laten vermelden. Helaas hebben niet alle gemeentes gekozen voor dit APV artikel. Wanneer iemand weigert geen huisnummer te laten plaatsen dan kun je gemeente verzoek tot handhaving te laten indienen. Zo zijn er bedrijven die het nut van een nummer niet inzien. In de wet BAG staat ook artikel over nummers vermeld, onduidelijk is wie hier dan vervolgens op toe ziet.

APV artikel:
Artikel 2:21a Aanduidingen

1. De rechthebbende op een bouwwerk is verplicht toe te laten dat op of aan dat bouwwerk, vanwege en overeenkomstig de aanwijzingen van het college, straatnaamborden, daarbij behorende onderschriften daaronder begrepen, huisnummers en wijkaanduidingen, worden aangebracht, onderhouden, gewijzigd of verwijderd.
2. Het college geeft tevoren schriftelijk kennis aan de rechthebbende als bedoeld in het eerste lid van zijn voornemen over te gaan tot het doen aanbrengen of wijzigen van straatnaamborden, daarbij behorende onderschriften daaronder begrepen, huisnummers en wijkaanduidingen.
3. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor de rechthebbende op een bouwwerk die met inachtneming van het door het college vastgestelde huisnummer de aanduiding hiervan in afwijkende vorm wenst aan te brengen. Het college kan ter zake nadere regels stellen.
4. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door het Wetboek van Strafrecht.

Re: Huisnummer verplicht vermelden op pand

3
De zin ik kan ik niet meer aanpassen. Wanneer een bedrijf dus het nummer niet wil plaatsen op het pand. Dan kun je bij je gemeente vragen om verzoek tot handhaving te doen om alsnog het nummer af te dwingen. Zeker bij industrietreinen komt het vaak voor dat bedrijven of instellingen geen nummer plaatsen op de brievenbus. Als er dan poststukken retour afzender gaan vanwege deze reden: Dan moeten ze ook niet zeuren en hebben zij geen enkel recht van spreken. Wanneer ik een adres niet kan vinden dan zoek ik nog op het internet uit waar het adres zou moeten zijn. Dit omdat ik graag het poststuk alsnog wil bezorgen. In sommige gevallen is dan het poststuk langer onderweg. Zo heb ik een bedrijf vriendelijk gevraagd om nummer te vermelden op de brievenbus. Helaas wordt niet aan dat verzoek voldaan. In deze wijk zijn verschillende postbezorgers en dan is dit van essentieel belang.

Re: Huisnummer verplicht vermelden op pand

6
Een huisnummer op de brievenbus of het pand is toch wel héél handig. Zeker als er meer brievenbussen in een blok bij elkaar staan of hangen. Zowel voor de postbode als voor het bedrijf of de bewoner zelf. Het voorkomt dat je de post in de verkeerde brievenbussen stopt en de bedrijven of bewoners krijgen tenminste de goede post. Maar ook als het om 1 huis gaat is het heel handig als je het nummer ziet. Dat voorkomt toch fouten en daarmee is iedereen gebaat.
cron