Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

1
In de nieuwe consumentengids staat een verhaal over dat iemand (strip) boeken besteld via bookdepository. In beginsel ging de bezorging goed. Maar afgelopen zomer ging het helemaal mis. Er werden zes bestellingen gedaan waarvan géén enkele aan kwam. Volgens het postbedrijf Sandd pastte de zendingen niet door de brievenbus. Mevrouw Gilissen werd hier niet van op de hoogte gesteld. De zendingen waren hierdoor een hele lange tijd spoorloos. The Book Depository wilde de boeken wel opnieuw sturen maar daarmee werd het probleem niet verholpen. Uiteindelijk kreeg ze met veel moeite haar geld terug. Inmiddels heeft zij een andere boekenverkoper gevonden die de boeken verstuurd via PostNL in plaats van Sandd.


In dit verhaal vind ik het slecht dat Sandd de geadresseerde niet even een kennisgeving geeft met het feit dat haar brievenbus te klein is en wie de afzender is. Zo kan ze dat kortsluiten. Ook is het vreemd dat de zendingen spoorloos zijn.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

2
Maar is dat alleen aan Sandd?
Ik heb een adres dat moet de national gepgraphic krijgen. Adres heeft echter geen brievenbus, maar wil dat ik telefonisch contact opneem zodat ze mij kunnen vertellen waar ik de post heen kan brengen. Dit hoef ik niet te doen en de post wordt terug gestuurd naar de Uitgeverij. Is het dan niet aan de uitgeverij om contact op te nemen met de afnemer? Hier heeft Sandd dan toch verder niets mee te maken? Sandd moet wel zorgen dat de verzender (in dit geval de uitgeverij) op de hoogte wordt gesteld.

Eenzelfde verhaal lijkt me bovenstaand verhaal van bookdepository.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

3
Berber schreef:Maar is dat alleen aan Sandd?
Ik heb een adres dat moet de national gepgraphic krijgen. Adres heeft echter geen brievenbus, maar wil dat ik telefonisch contact opneem zodat ze mij kunnen vertellen waar ik de post heen kan brengen. Dit hoef ik niet te doen en de post wordt terug gestuurd naar de Uitgeverij. Is het dan niet aan de uitgeverij om contact op te nemen met de afnemer? Hier heeft Sandd dan toch verder niets mee te maken? Sandd moet wel zorgen dat de verzender (in dit geval de uitgeverij) op de hoogte wordt gesteld.

Eenzelfde verhaal lijkt me bovenstaand verhaal van bookdepository.
Lijkt me niet: Als de post niet in de bus past, omdat deze te klein is (of het pakje te groot) dan moet je een kennisgeving schrijven. Bij PostNL werkt iig zo. Het pakje wordt vervolgens opnieuw aangeboden of gaat naar het postkantoor waar de geadresseerde het kan ophalen. Als er helemaal GEEN brievenbus is lijkt me dat een ander verhaal, want in zo'n geval kan je de kennisgeving ook nergens kwijt en is het logisch dat je de post retour afzender stuurt.

Op zich heeft de bezorger van Sandd wel correct gehandeld, omdat Sandd bij mijn weten niet beschikt over dergelijke kennisgevingen, en al helemaal niet over postkantoren of afhaalpunten. Wat de vraag oproept wat jullie dan doen met al die PCL-agenda's in wijken met hele kleine brievenbusjes.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de schuld bij de uitgeverij ligt. Via Sandd is de bezorging goedkoper, maar krijg je uiteraard niet dezelfde service. En de afzender heeft hier bewust voor gekozen.

Maar goed, de Consumentenbond...... sinds die gingen roepen dat de cupjes van de Lidl (Nepspresso) beter waren dan het origineel, kan ik ze toch niet echt meer serieus nemen.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

5
Newman schreef:
Berber schreef:Maar is dat alleen aan Sandd?
...Op zich heeft de bezorger van Sandd wel correct gehandeld, omdat Sandd bij mijn weten niet beschikt over dergelijke kennisgevingen, en al helemaal niet over postkantoren of afhaalpunten. Wat de vraag oproept wat jullie dan doen met al die PCL-agenda's in wijken met hele kleine brievenbusjes...
Ik schrijf mijn eigen "kennisgeving" met tel.nr. en e-mailadres erbij. In geval van de PCL-agenda's bel ik nog een keer aan tegen etenstijd. Misschien irritant, maar meestal kan ik de agenda dan wel kwijt.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

6
verzendenenontvangen schreef:Waarom niet? Het kan toch zo zijn dat de cupjes gewoonweg beter zijn? Overigens verzend de Consumentenbond de gids ook via Sandd. Wanneer poststuk niet door de brievenbus past bel ik aan. Ik geef dan wel aan dat de brievenbus te klein is. En geef aan als ik het niet bezorgen kan het terug gaat naar de afzender indien die bekend is.
Het zou kunnen, maar het is niet zo. Ik spreek uit eigen ervaring, en van veel Nespresso-drinkers hoor ik hetzelfde. Ze zijn zeker niet slecht, en veel beter dan diverse andere goedkope imitatiecupjes, maar het is bij lange na geen Nespresso. Overigens zijn er meerdere redenen waarom ik weinig waarde hecht aan het oordeel van de consumentenbond. In het verleden ben ik meermaals de mist in gegaan met producten die zogenaamd beste koop waren. Voornaamste probleem is dat de Bond kennelijk niet test op duurzaamheid. Met name bij aanschaf van electronica kijk ik liever op Kieskeurig. Dan lees je ook reviews van mensen die een product al een half jaar hebben, en weet je welke mankementen na verloop van tijd de kop op gaan steken.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

7
Als het pakketje er niet in past bel ik gewoon aan (ook al is het 8 uur 's morgens, moeten ze maar een goede brievenbus nemen) en geef het dan af met de vermelding dat het er niet in past. Niet thuis? Dan bel ik bij de buren of ik het daar af kan geven. Zo ja, dan schrijf op het kaartje (zelf gemaakt) poststuk van....afgegeven op nr. ... en dat doe ik in de bus bij degene waar het bezorgd moest worden. In 9 van de 10 gevallen neemt een van de buren het hier gewoon aan. Ik probeer maximaal 2 buren. Niemand thuis, dan neem ik het mee terug en komt er bij te staan dat ze moeten bellen naar het nummer onder aan het kaartje. Dan kom ik het brengen als ze wel thuis zijn. Dat wordt goed ontvangen. Hebben ze geen buren, dan gaat het meteen mee terug als ze niet thuis zijn met vermelding 'bel ....als u thuis bent.' Thuis leg ik het pakketje dan in de hal onder de spiegel zodat het niet kwijt raakt. Dus ook bij te kleine brievenbussen is het mogelijk het voor de consument netjes te regelen. Laten we ons onderscheiden door service.

Re: Komt in de bus, of niet? Consumentengids pag 26 oktober 2014

10
Carla41 schreef:het is natuurlijk wel dienstverlening in de top jan :D
maar.. ik vind het te ver gaan, zelf briefjes fabriceren , post thuis bewaren en nog sterker
je privénummer achterlaten..

het is genoeg.. dat je het probeert te bezorgen, eventueel aanbelt, niemand thuis?
Retour depot.
Sandd heeft ook duidelijke regels.. niet bezorgen bij de buren.
alleen aan degene aan wie het geadresseerd is.
ja Carla inderdaad dienstverlening tot aan het op het poststuk vermelde huisnummer en niet verder.
cron