Loslopende honden in buitengebied

1
Ik heb nu een postwijk in een buitengebied met loslopende honden, die de postbode uit "hun" territorium wil verjagen. Hiervoor had ik een wijk met 2 blaffende honden achter een dicht hek. Dat was een beetje irritant, maar die honden konden me niks doen en de brievenbus stond op 1 meter buiten het hek. Nu heb ik verschillende boerderijen of terreinen, waar altijd het hek open staat, terwijl bij 1 boerderij de brievenbus zelfs binnen het (openstaande hek) staat. Steeds komt de hond aanlopen of soms aanrennen en dat zijn van die getemde wolven met zo'n grote bijtbek, een herder en een zwarte herder en nog 2 grote honden en 1x een Jack Russel achtige terrier, die voor de duvel niet bang is en je op een halve meter nadert om je weg te jagen. Baasjes (als ze in de buurt zijn) doen geen enkele moeite om hun hond terug te roepen of proberen duidelijk te maken dat ik iets goeds voor het baasje doe. Honden zijn fanatieke territoriumdieren en als steeds die irritante steeds weer terugkomende postbode aan de grenzen van hun territorium zit te rommelen aan de brievenbus, zullen ze een keer toehappen als ze de kans krijgen. 1 x ook meegemaakt dat de eigenaar van een blafhondje achter een raam de deur open deed om de auto in te stappen en dat het beestje op mij afvloog om mij eens voorgoed weg te jagen. Ik kon hem nog net een klap geven met m'n schoudertas voordat ie toebeet. Baasjes zeggen altijd : Hij bijt niet (aangenomen dat het hondje dan niet Suarez heet, maar 300 Nederlanders per jaar worden door een hond gebeten, las ik ergens). Haha , nee ze zullen hun baasje niet bijten, maar wel graag die irritante steeds weer terugkomende postbode, die zij niet zullen dulden aan de grenzen van hun territorium., zeker als ie niet snel genoeg weggaat 1 x bleef de hond dreigen en liep zelfs de weg op van z'n terrein af. Ik voel me dan totaal niet senang. Is een hond achter een hek of aan een lijn/ketting niet wettelijk verplicht? Een discussie met de baasjes verlies je, want die vinden dat helemaal niet nodig, maar o wee als je hun heilige hond iets zou doen. Sommige mensen houden nog meer van hun hond dan van hun kind
Ik ben dat gedreig en die houding van die baasjes een beetje zat en ik ga nu met een stok van 60 cm gewapend de post brengen. Als ik dan schreeuw en met de stok ga zwaaien als de hond op mij af kom lopen/rennen, maken ze snel rechtsomkeert, omdat ze denken: Oei gevaarlijke man dit.
Een collega van Postnl zag ik dezelfde wijk lopen samen met haar herdershond aan een touw. Dat zal een hoop woest geblaf hebben gegeven, terwijl zij wel zonder stress haar post kon bezorgen.
Ik heb thuis vroeger nooit een hond gehad en ik heb ook niks met die beesten. Wel is er een lief hondje bij een kapster, die achter de deur ligt. Als ik dan binnenkom om de post te geven op de toonbank, loop hij zonder geluid netjes weg. Duidelijk geen terreinhond en/of netjes opgevoed. Maar zelfs zo'n hondje ga ik niet aaien en misschien vind het baasje dat niet ok.
Hebben jullie ook slechte ervaringen met honden en weten jullie regels over achter hek of aan lijn/ketting?
http://www.youtube.com/watch?v=oNuX7bs2qAM

Re: Loslopende honden in buitengebied

2
Het enige dat er gedaan kan worden is Sandd laten bellen met die eigenaars en eisen dat er een buitenbrievenbus wordt geplaatst omdat je onveilig bent. Je bent goed volk en je moet veilig de post kunnen bezorgen.. Het kan niet zo zijn dat je je bedreigt voelt in je wijk.

Doen ze dit niet, dan kun je misschien beter een andere wijk vragen. Gewoon zo een die je eerder ook had.

Krijg je geen andere wijk en plaatsen de ontvangers geen buitenbrievenbus buiten het hek en houden ze het hek ook niet dicht, dan hoef je daar niet te bezorgen. Dat moet hen wel duidelijk gemaakt worden. Door Sandd.

Ze halen hun post dan maar op. Het is dan hun probleem.

Ik zou het in ieder geval aan je coordinator melden en met hem of haar naar een oplossing zoeken. Zeker hier niet mee blijven lopen.

Succes en welkom op het forum trouwens!!

Re: Loslopende honden in buitengebied

4
Aanlijnen is ook eigenlijk verplicht maar er wordt hier in het buitengebied weinig of niet op aanlijnen gecontroleerd. De meeste honden in mijn wijk liggen rustig achter het hek of de deur. Geen punt, laat ze lekker. Maar er is er ook een die meteen naar het hek rent en dan hoop ik toch altijd dat het hek stevig genoeg is. Dat beest zet dan zijn voorpoten op het hek en gaat zo 'heerlijk' vlak bij de brievenbus gemeen staan te blaffen. Daar heb ik het dus ook niet zo op want ik heb eerbied voor die tanden van hem. :roll:

Re: Loslopende honden in buitengebied

7
Aangekaart bij m'n coördinator, maar die is nu op vakantie en zei na de vakantie eens langs te gaan bij die adressen met loslopende honden. De vraag is hoeveel Sandd (of Postnl) hier mee doet en in hoeverre ze hier tijd en moeite in gaan steken. Vaak proberen ze het af te wentelen op de bezorger, zo van: "Hoort erbij" Ik weet niet wat de plaatselijke of landelijke regels hiervoor zijn. Ik raak behoorlijk in de fight- and stressmodus en ga ook enorm tekeer tegen het baasje als dat er is, maar ja logische angst van mij om gebeten te worden.
Vandaag maar van 1 hond een beetje last gehad, maar die durfde nu niet erg dichtbij te komen. Vandaag veel wandelaars met netjes de hond aan de lijn en ook een lieve hond, type blinde geleidehond, achter een deur die zelfs geen geluid maakte toen de post op hem viel. Een agressieve teckel die altijd tekeer ging achter een raam ging nu op straat ook weer tegen mij tekeer, maar de bazin had deze hond netjes aan de lijn, dus blaf maar lekker.
M'n broer had met hardlopen op het strand last van 3 honden die hem in zee dreven. In een hardloper zien deze getemde wolven een vluchtende prooi, dus dan begrijp je dit soort hondengedrag. M'n broer had het over een hondenfluitje. Even gegoogeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenfluitje
Maar ook: http://www.dewandelwinkel.nl/aanbod_dazer.htm
Hond bijt man? Man bijt hond! Met de Dazer onder handbereik geen last meer van agressieve honden. De één vraagt naar een hondenfluitje, de ander naar een hondenverjaagapparaatje, soms is het een zendertje met een hoge piep, of een instrument tegen blaffende honden. Uiteindelijk bedoelt iedereen de Dazer.
Angst voor honden verdwijnt; een druk op de knop van het zendertje en de boze hond maakt rechtsomkeert. Wandelen, fietsen, hardlopen, op bezoek gaan en een blokje om wordt met de Dazer op zak weer een plezier.
Ideaal voor wandelaars, joggers, fietsers en vogelliefhebbers. Maar ook voor postbodes, krantenbezorgers, meteropnemers, deurwaarders, dierenartsen, huisartsen en de tuinman.
Het zendertje van de Dazer werkt op een vervangbare 9 volt alkaline batterij. Deze is goed voor ruim 1000 keer een signaal ofwel 2-4 jaar gebruik. De Dazer zelf gaat veel langer mee.
De Dazer weegt slechts 130 gram inclusief een bevestigingsclip en heeft de afmeting van een mobieltje. Het zendertje geeft een ultrasone geluidstrilling en is voor mensen niet hoorbaar en bij normaal gebruik onschadelijk voor honden.
Val een lieve trouwe viervoeter er niet mee lastig. Deze zal nauwelijks reageren maar het geluid wel als vervelend ervaren. Prijs € 38,50

Hebben jullie hier ervaring mee?
http://www.youtube.com/watch?v=oNuX7bs2qAM

Re: Loslopende honden in buitengebied

9
Over waakhond gesproken. Ergens in mijn wijk hebben ze een enorme Doberman.Zo eentje die maar beter achter slot en grendel kan blijven. In het begin begon hij heel gevaarlijk te blaffen en te grommen als ik maar in de buurt kwam. De bewoners hebben gelukkig een buitenbus aan het hek. Maar hij sprong altijd nijdig op het hek af.

Langzamerhand begon hij aan mij te wennen. Een paar maanden geleden sprong hij zelfs over het hek heen maar bleef gelukkig staan om te snuffelen en gisteren sprong hij blij snuffelend tegen het hek om mij te begroeten. Krijg nou wat dacht ik!

Dus ik denk dat als ze je steeds op een vaste prik terugzien dat ze je gaan vertrouwen eb leren dat je geen bedreiging bent voor hun baas ook al draag je post.

Een lelijk blaffend hondje gaat nu in de vensterbank zitten.

Maar misschien is het met boerderijhonden toch anders. Misschien hondenkoekjes mee. Maak je ook vriendjes mee. En anders geen post bezorgen daar.

Wil je laten weten hoe het gaat?

Re: Loslopende honden in buitengebied

10
@Mr. Sanddman
Hebben jullie hier ervaring mee?
De "dazer" heb ik meer dan 10 jaar in mijn bezit (aangeschaft voor hardlopen en fietsen) en tijdens mijn postrondes hangt hij altijd aan mijn riem.
Over het algemeen werkt het ding prima, de meeste honden gaan ervan schrikken, maar pas als ze een meter of 3 voor jou staan. Je kan dus de beesten alleen een beetje op afstand houden en weglopen doen ze niet, je hebt dus nog steeds hulp van de baas nodig. Helaas zijn er ook honden die het geluid niets uitmaakt of die gewoon doof zijn (zo'n 5 à 10 procent) zo dat je de oudbekende middelen moet gebruiken, schreeuwen, schoppen, met stenen gooien enz.
Maar al met al geeft me de dazer toch een veiligheidsgevoel wat ik niet meer zou willen missen.

@postgirl
Misschien de eerste keren hondensnoepjes meenemen?
Ook nog geld besteden aan de rotbeesten? :twisted: Nee, zeker niet.
cron