Re: Vakkentas en postbuidel

81
jan272 schreef:Anderzijds, postNL moet met de tijd meegaan. Proberen dingen te verbeteren. Al was het maar om Sandd te laten zien dat wij wel innoveren. Hierdoor komt er druk te staan op de concurrentie. Die gaat nu denken: allerhande dingen van postNL om de prijs te drukken. Hmm. Wij zullen ons stukloon ook aan moeten passen.
Het is natuurlijk ook allemaal politiek, power play, macht en indruk maken op de concurrentie.
Ooit opgemerkt dat de concurrent ongeveer dezelfde looproute heeft als wij nu? Dat is straks voorbij en de concurrent begint dan te twijfelen: doen wij het wel efficient genoeg?
Er is niets tegen om dingen te verbeteren. En concurrentie kan daarbij helpen. In de postsector zit je echter met minstens drie problemen:

1. Het is een krimpende markt (wat de brieven aangaat) en er is geen ruimte voor meerdere grote bedrijven. Hoogstens voor twee á drie bedrijven. Dat heeft weinig meer met een vrije markt te maken.

2. De postbezorging behoort (voorlopig nog) tot de vitale infrastructuur, daar zou de overheid een flinke vinger in pap moeten hebben om te voorkomen dat je als land gechanteerd kunt worden. Nu is er een groot risico dat een deel in buitenlandse handen valt, en hedgefondsen maken al gedeeltelijk de dienst uit.

3. De concurrentie moet niet gevoerd worden op de arbeidsvoorwaarden. Omdat de postbezorging een arbeidsintensieve bedrijfstak is, is dat risico levensgroot. En door het ingroeimodel heeft de politiek deze vorm van concurrentie in feite zelf aangezwengeld. Dat heeft de postbodes de kop gekost, dit is hun laatste jaar. En de postbezorgers worden zó slecht betaald dat PostNL grootscheepse wervingscampagnes in moet zetten om alleen al het verloop op te vangen, en dan moeten de ontslagen postbodes nog vervangen worden.


Het nieuwe bedrijfsmodel zie ik niet als een verbetering maar vooral als een manier om de postbodes te lozen (hun functie verdwijnt) en om ten nadele van de postbezorgers extra kosten te besparen.

Re: Vakkentas en postbuidel

82
Jette schreef:Allereerst wil ik even duidelijk maken, dat ik ook niet stond te juichen over de vakkentas/postbuidel en heb gepost...daar begin ik niet aan....maar in een latere posting heb ik geschreven....ik probeer het eerst uit en dan kan ik er een oordeel over geven en iets nieuws moet even wennen!
Dat denk ik nog steeds....als je iets niet zelf heb geprobeert, kun je er niet over oordelen.

Dat de post bij ons wel op tijd was, zoals mijn posting op die van Willemien, was niet gelogen.
Bij ons is de post eigenlijk altijd nog op tijd en zoals ik ook al gepost heb...wij krijgen een SMS als de post vertraagd is.
Dat het bij ons wel goed loopt, kan ik niets aan doen...

En het klaagtopic was ludiek bedoeld....had ik er misschien even bij moeten vermelden. :D

En idd....ik ben met mijn toekomst bezig, maar dat zijn jullie toch ook?

Wat mij berteft, gaat die bbq nog steeds door, hoor!

dat ding kan nog weleens m n ontslag worden,de 1e beste dag flikker ik hem zo de sloot in :)

Re: Vakkentas en postbuidel

83
Maandag 2 april gaan we met de hele meut naar het Postsorteercentrum in Amsterdam.
Rondleidinkje en dat soort dingen (leuke agenda-lijst)
Ook komt er een "buidel-voorstelling" en word je in de gelegenheid gesteld om zelf post en hah te vergaren waar (ikzelf) nog tegen op zie.
Dus de onmogelijke poststukken met hah erbij.
Uiteraard zal ook het stukje WEER er bij komen (regen/sneeuw/wind/gladheid).

Zal jullie uiteraard mijn bevindingen neerpennen.

Re: Vakkentas en postbuidel

84
Ik heb vandaag mijn postbuidel als 'mobiel zetblok' gebruikt. Op de hoek van de straat m.b.v. de buidel de 2 bundels 'gezet'. Hah onder de bundel en bezorgen uit 2 bundels zoals ik gewend was. Ik heb nogal moeite om lopend de post voor één adres bij elkaar te garen, terwijl die buidel voor je buik heen en weer schudt (met name het lezen ervaar ik als lastig). Vandaar dit experiment. Als het regent is dit niet de manier, dan wordt alles kletsnat.
Dat hij je het zicht op de weg/stoep beneemt werd mij vanmiddag ook duidelijk: ik ben gestruikeld over de resten van een sneeuwpop :x Zelf plat languit, maar gelukkig post klemvast in de hand en niet in de buidel......

Re: Vakkentas en postbuidel

87
@88CE

Ga je de postbuidel Buiten uittesten Nico... met sneeuw en wind en gladheid.?
Of is het binnen in een warme hal , waarbij je onbewust je jas met toebehoren
voor het gemak even hebt uitgedaan.

Neem je eigen fiets mee, trek je dikste kleren aan, laad je fietstassen en stuurtas zo vol
als je nu ook doet op een drukke di/do/za...
en dan met een volle vakkentas links, schoudertas (fairmade :lol: ) rechts en de postbuidel om.

mischien kan je dan duidelijk laten zien, hoe dat in de praktijk gaat., Succes :!:

Re: Vakkentas en postbuidel

88
nou pb21, aan je antwoorden te merken begin je hem wel te knijpen. jew bent continue bezig om tnt te destabiliseren door tnt bezorgers uit te dagen om in opstand te komen tegen het bedrijf. in de hoop dat er actie komt en klanten weggaan naar 'de concurrentie' (alsof er een derde postbedrijf is)

nee, de verander policy van tnt begint te werken en wij tnt bezorgers moeten gewoon meegaan met wat ons bedrijf wil. de concurrent begint hem te knijpen!

Re: Vakkentas en postbuidel

89
@jan272

Postnl aan het destabiliseren? nou Jan, nu dicht je me wel heel veel macht toe.
tnt bezorgers ? :lol:
het is slechts kritisch kijken . ik reageer op opmerkingen van postnl-er s zelf...

jij hebt t.a.v. sandd tot nu toe niet echt blijk gegeven ,
inzicht te hebben, hoe de zaken daar gaan,, tja daar reageer ik ook op. ;)

mischien begin je zelf wel twijfels te krijgen over het beleid van postnl :?

Re: Vakkentas en postbuidel

90
Persoonlijk vind ik helemaal niet dat dat berichtje van Postbode21 hierboven negatief bedoeld is naar Postnl toe. Ik zie het eerder als een tip naar 88CE toe en die zal dat zelf ook wel al bedacht hebben.

Goed idee juist om het op die manier aan te pakken. Want op deze manier zien de 'hoge heren' van Postnl (en ook de bezorgers die er nog geen ervaring mee hebben) hoe zo'n buidel in de praktijk - ook bij lastigere situaties en slechter/kouder weer - werkt. Als ze zien dat men het totale zicht verliest op de fiets, dan moet je dat toch laten weten. Ik denk dat een bedrijf er niet bij gebaat is als er bezorgers verongelukken of in de ziektewet terechtkomen, vanwege een blessure. En als het wel goed gaat onder extreme omstandigheden, dan weet men het ook meteen. Dames en heren apart van elkaar laten testen.

Niet alle 'vernieuwingen' zijn perse goed. Sommige vertonen nog kinderziektes. Het is goed om alles kritisch te bekijken en dan te beoordelen. Niet veroordelen bij voorbaat, maar wel beoordelen. Ik slik zelf ook niet alles voor zoete koek en neem sowieso niets zomaar aan. Zeker niet als het van Postnl komt. Want die goede bedoelingen van de 'hoge heren' daar, die ken ik wel. Achter het bureau, met oogkleppen op. Die hebben van het werk van de bezorger geen enkel benul. Hetzelfde geldt in mijn ogen ook voor de hoge heren van de concurrent. :lol:
cron