Re: voorbereider Postnl

21
Carla41 schreef:Newman schiet wat mij betreft een beetje door...
Vroeger liep er 1 postbode en nu zouden er 3 of 4 postbezorgers hetzelfde werk doen.
tenminste , dit is wat ik uit je verhaal opmaak Newman

ongetwijfeld zal je reageren als ik er naast zit :D
Dat maak je correct op uit mijn verhaal. Vroeger liep enkel PTT met geadresseerde post. Tegenwoordig lopen naast PostNL ook Sandd en de plaatselijke sociale werkplaats door de wijk. Hier in de regio lopen zelfs twee verschillende sociale werkplaatsen met de post (Business Post van DZB en Maregroep Post van...inderdaad), zodat het voorkomt dat er op 1 dag tot wel 4 postbezorgers door mijn straat komen.

Waarom schiet ik door? Vier postbodes door de straat is toch minder efficiënt dan wanneer alles door 1 enkele besteller bezorgd zou worden?

Re: voorbereider Postnl

23
jandegraaf schreef:Ike als je 9.33 euro dicht bij het minimum loon vindt komen is belachelijk als je voor een onderaannemer of voor Sandd werkt moet je blij zijn dat je deze 9.33 euro in TWEE UUR haalt.
leer eens rekenen Man
Ik had het over 9.33 euro PER UUR.
In mijn rekenvoorbeeldje zou zo'n bezorger 18.66 euro kunnen ontvangen voor twee uur werk.

Re: voorbereider Postnl

24
@Newman

dank voor je uitleg newman.
Het is niet overal zo he dat 1 postbode in de wijk = vervangen door 3-4 postbezorgers.
ik heb slechts postnl en sandd in mijn straat.

zo hard werk(t) en de postboden nou ook niet newman dat er nu 3 - 4 voor nodig zijn.
minder efficiënt , ben ik met je eens maar wel goed voor de werkgelegenheid.


al vind ik het verhaal van Jan.. 2 uur werken voor het loon van 9.33 euro echt ONZIN.
als dat echt zo is, dat betekent minder dan 4.65 euro Bruto per uur! dan begrijp ik werkelijk Niet,
dat Jan, die Niet meer hoeft te werken, zoals hij zelf schrijft, zich zo Bewust laat onderbetalen..

het betaald Niet goed, maar het minimumloon moet mogelijk zijn. Per Uur!

Re: voorbereider Postnl

25
Newman schreef:Ik kan me de tijd nog heugen dat PostNL (toen nog PTT) monopolist was. Het is absoluut niet zo dat je toen, zoals je in jouw rekenvoorbeeld suggereert, 4 uur deed over een wijk die nu in 2 uur kan. Dat verschil is veel minder groot. Een wijk die je nu in 2 uur loopt, liep je toen in 2,5 uur, hooguit 3. Betekent dat je nu die 3 bezorgers nieuwe stijl maximaal 7 euro per uur (bruto !) mag betalen, ver onder het minimumloon. En dan nog ben je niet goedkoper dan die oude monopolist, en moet je aanvullende maatregelen nemen om kosten te besparen. Bijvoorbeeld geen fietsvergoeding uitbetalen, ziektedagen niet volledig doorbetalen, verschralen van de service aan klanten, etc.
Ik ben het ook in grote lijnen wel met je eens (daar begon ik m'n verhaal ook mee), het ging me er alleen om dat zo'n postbode oude stijl langer bezig was (omdat-ie veel meer post moest rondbrengen) dan een bezorger nieuwe stijl. Ik had de indruk dat dat gegeven in je oorspronkelijke bericht niet duidelijk naar voren kwam.

Re: voorbereider Postnl

26
Carla41 schreef:@Newman

dank voor je uitleg newman.
Het is niet overal zo he dat 1 postbode in de wijk = vervangen door 3-4 postbezorgers.
ik heb slechts postnl en sandd in mijn straat.

zo hard werk(t) en de postboden nou ook niet newman dat er nu 3 - 4 voor nodig zijn.
minder efficiënt , ben ik met je eens maar wel goed voor de werkgelegenheid.
Ik zeg ook helemaal niet dat die postbodes harder werkten dan nu de postbezorgers, ik zeg dat ze efficiënter werkten, en daardoor per uur veel meer post konden bezorgen. Want zeg nu zelf: 1 besteller die 3 brieven in je bus gooit is toch efficiënter dan drie die elk 1 brief bij je bezorgen? Bovendien betekent dat minder efficiënte werken ook dat om toch nog rendabel te kunnen zijn er slechts absolute minimale arbeidsvoorwaarden kunnen bestaan. Dit omdat er al veel geld verdampt door het efficiëntieverlies.

En goed voor de werkgelegenheid? Maak je nu een grapje? Heb je al die krantenberichten over massa-ontslagen bij PostNL soms gemist? Talloze fulltime-banen zijn verdwenen en vervangen door kleine deeltijdbaantjes waar mensen een zakcentje bijverdienen.

Re: voorbereider Postnl

27
het betaald Niet goed, maar het minimumloon moet mogelijk zijn. Per Uur!

weet zeker dat velen als ze de tijd van sorteren en bezorgen afzetten tegen de beloning die er tegenover staat er heel weinig zijn die boven het minimumloon uitkomen maar heel veel juist dik eronder.
kom nu niet met het verhaal van vlugger sorteren en bezorgen want dat tempo is bij mij met tientallen jaren sorteren en bezorgen echt wel op orde

Re: voorbereider Postnl

28
@Newman
"Goed voor de werkgelegenheid"
Door de afname van post in de prive sfeer geld dat zeker niet voor de postbodes.
en ik weet dat deze het echt niet zo zien.

de zakelijke postverspreiding is behoorlijk toegenomen. en daar plukt met name sandd de vruchten van.
duizenden postbezorgers zijn bij postnl/ sandd de laatste 15 jaar aan het werk gekomen.

ja, deeltijdbanen.
Ook omdat veel studenten/huisvrouw/mannen/ gepensioneerden dat ook gewoon willen.

Re: voorbereider Postnl

29
@Jan

als jouw onderaannemer je niet meer betaalt voor het sorteren en je doet het in feite gratis
en je baalt er elke keer weer van (terecht) dan zou ik stoppen met bezorgen.

maar mischien zit je er niet echt mee en is het meer voor de bühne..
zodra je weer sorteert/ bezorgt heb je er plezier in.

Ps.. meer dan het minimumloon.. met postbezorgen?

Re: voorbereider Postnl

30
Carla41 schreef:@Newman
"Goed voor de werkgelegenheid"
Door de afname van post in de prive sfeer geld dat zeker niet voor de postbodes.
en ik weet dat deze het echt niet zo zien.

de zakelijke postverspreiding is behoorlijk toegenomen. en daar plukt met name sandd de vruchten van.
duizenden postbezorgers zijn bij postnl/ sandd de laatste 15 jaar aan het werk gekomen.

ja, deeltijdbanen.
Ook omdat veel studenten/huisvrouw/mannen/ gepensioneerden dat ook gewoon willen.
Als je postbodes vervangt door postbezorgers (ook al zijn die laatste meer in aantal) neemt de werkgelegenheid helemaal niet toe, maar vindt er slechts substitutie plaats. Dat bedoel ik aan te geven.

Er zijn duizenden fulltime-postbodes ontslagen en vervangen door duizenden postbezorgers. Maar omdat het bij de laatste meestal slechts om kleine bijbaantjes gaat (hooguit 15 uur per week), is per saldo de werkgelegenheid, uitgedrukt in fte juist afgenomen!

Bedoel je met zakelijke postverspreiding het aantal verspreiders van zakelijke post, of de hoeveelheid zakelijke post? Die laatste is namelijk absoluut niet toegenomen, hoe graag ik dat ook zou willen.
cron