Re: voorbereider Postnl

11
sunbow schreef:En het is goed nieuws dat beide werkgevers toestemming hebben gegeven. Het zou me niks verbazen als SANDD en postNL in de toekomst fuseren met als naam P.T.T. post ;)
Nee hoor.. SanddPostNL klinkt toch beter? ;)
ex Sandd Postbezorgster

Re: voorbereider Postnl

12
Het is wel zo gunstig voor je bankrekening als je voor beide partijen kunt werken. En inderdaad, fusie tussen Sandd en PostNL zal van de Opta inderdaad niet mogen. Ik denk ook niet dat beide partijen dat willen. De concurrentie zal dan wegvallen en er is weer een soort monopolie. Bovendien houd concurrentie je scherp. :D Nu zijn er wel mensen die de vrije postmarkt een mislukking vinden. Daar hoor ik niet bij hoor want ik ben blij dat ik bij Sandd kan werken. Als 59 jarige kom je niet zo gauw elders aan de slag. Bovendien vind ik post bezorgen heerlijk werk (vooral met lekker weer). Bovendien lopen er hier 3 postbodes van Sandd (inclusief ik zelf) en volgens mij ook 3 van PostNL. Als alle 6 nu graag 5 dagen willen werken? Zou lastig roosteren worden voor een coördinator op het depot. Het enige voordeel is dan dat je altijd wel vervanging hebt als er een wijk onbezet dreigt te worden wegens ziekte of vakantie. Nee, dit bovenste is gewoon een beetje lollig speculeren. Had ik even zin in. Maar wie weet solliciteer ik nog eens naar vakantiebezorger bij PostNL. Bezorgen kan ik al en stratenkennis van mijn dorp is uitstekend. Alleen nog het wennen aan de folders tussen de post stoppen. :lol:

Re: voorbereider Postnl

13
@postbode7

dat is nu zo lekker aan het voorbereiden postbode7
heb je niets met folders tussen de post te maken :D

de folders worden ook niet meer tussen de post gestopt, bij het bezorgen pak je
ze er gewoon bij... :roll:

En nee, ik ben geen voorstander van een fusie
moet ik weer 1 van de 2 banen opgeven :o

Re: voorbereider Postnl

14
Carla41 schreef:@postbode7

dat is nu zo lekker aan het voorbereiden postbode7
heb je niets met folders tussen de post te maken :D

de folders worden ook niet meer tussen de post gestopt, bij het bezorgen pak je
ze er gewoon bij... :roll:

En nee, ik ben geen voorstander van een fusie
moet ik weer 1 van de 2 banen opgeven :o
Waarom zou je dan 1 van de twee banen moeten opgeven? Je kunt toch voorbereiden en lopen voor 1 werkgever?

Re: voorbereider Postnl

15
postbode7 schreef:Nu zijn er wel mensen die de vrije postmarkt een mislukking vinden. Daar hoor ik niet bij hoor want ik ben blij dat ik bij Sandd kan werken. Als 59 jarige kom je niet zo gauw elders aan de slag.
Als 59-jarige is het ongetwijfeld extra lastig om aan een baan te komen, maar laten we eerlijk zijn, postbezorgen bij Sandd is toch niet echt een baan? Meer een bijverdienste.

Ik ben dus een van degenen die de vrije postmarkt wel mislukt vinden. Om te beginnen is de markt niet echt vrij, omdat er voor de verschillende marktpartijen verschillende regels bestaan. En je hebt natuurlijk de Opta die zich overal tegenaan bemoeit. Daarnaast hoort een vrije markt ook transparant te zijn, maar dat is deze absoluut niet. Al was het maar dat schimmige gedoe rond de bezorgvergoeding, hoe deze wordt vastgesteld, en hoe realistisch deze is. Vervolgens ineens een nieuwe CAO die wordt afgesloten met een vakbond die niemand hier kent en waar niemand hier lid van is.

Ook voor veel klanten heeft de vrije postmarkt niet gebracht wat er beloofd werd. Betere service, lagere prijzen, efficiënter werken. Alleen voor de grootverzenders zijn er lagere tarieven, de particulier moet steeds meer betalen terwijl er brievenbussen worden weggehaald, postkantoren gesloten en bezorgdagen geschrapt.

Van efficiënter werken is dan ook geen sprake. Vroeger liep er 1 postbode door de wijk, voor ongeveer EUR 14 per uur. Tegenwoordig zijn dat er 3 of 4 die ongeveer het minimumloon (zouden moeten) verdienen. Dus per saldo is dat veel duurder. Het is dus nog een wonder dat de tarieven niet explosief gestegen zijn voor IEDEREEN! De enige reden die ik kan bedenken is dat die 3 of 4 goedkope krachten in werkelijkheid ver onder het minimumloon zitten (gemiddeld).

Re: voorbereider Postnl

17
Newman schreef: Vroeger liep er 1 postbode door de wijk, voor ongeveer EUR 14 per uur. Tegenwoordig zijn dat er 3 of 4 die ongeveer het minimumloon (zouden moeten) verdienen. Dus per saldo is dat veel duurder. Het is dus nog een wonder dat de tarieven niet explosief gestegen zijn voor IEDEREEN! De enige reden die ik kan bedenken is dat die 3 of 4 goedkope krachten in werkelijkheid ver onder het minimumloon zitten (gemiddeld).
Op zich heb je denk ik wel gelijk, maar het verschil is toch iets minder spectaculair dan op het eerste gezicht lijkt.
Die postbode van vroeger moest in z'n eentje dezelfde hoeveelheid post rondbrengen die nu door 3 of 4 postbezorgers
wordt rondgebracht. Het ligt dus voor de hand dat die postbode oude stijl meer uren maakte dan een bezorger nu doet.

Rekenvoorbeeld: stel dat 3 bezorgers-nieuwe-stijl elk 2 uur bezig zijn om hun post rond te brengen, dan kost dat in totaal 6 mensuren.
Als je de totale hoeveelheid post door 1 postbode-oude-stijl zou laten bezorgen dan zou die daar, omdat-ie in z'n eentje efficienter kan werken, geen 6, maar, zeg 4 uur over doen, tegen 14 euro per uur. Kosten van de postbode-oude-stijl: 4x14=56 euro; als je evenveel kwijt wilt zijn aan die 3 bezorgers-nieuwe-stijl dan betaal je ze elk 56/6=9.33 euro per uur, en dat komt aardig in de buurt van het minimumloon.

Re: voorbereider Postnl

18
ike schreef:
Newman schreef: Vroeger liep er 1 postbode door de wijk, voor ongeveer EUR 14 per uur. Tegenwoordig zijn dat er 3 of 4 die ongeveer het minimumloon (zouden moeten) verdienen. Dus per saldo is dat veel duurder. Het is dus nog een wonder dat de tarieven niet explosief gestegen zijn voor IEDEREEN! De enige reden die ik kan bedenken is dat die 3 of 4 goedkope krachten in werkelijkheid ver onder het minimumloon zitten (gemiddeld).
Op zich heb je denk ik wel gelijk, maar het verschil is toch iets minder spectaculair dan op het eerste gezicht lijkt.
Die postbode van vroeger moest in z'n eentje dezelfde hoeveelheid post rondbrengen die nu door 3 of 4 postbezorgers
wordt rondgebracht. Het ligt dus voor de hand dat die postbode oude stijl meer uren maakte dan een bezorger nu doet.

Rekenvoorbeeld: stel dat 3 bezorgers-nieuwe-stijl elk 2 uur bezig zijn om hun post rond te brengen, dan kost dat in totaal 6 mensuren.
Als je de totale hoeveelheid post door 1 postbode-oude-stijl zou laten bezorgen dan zou die daar, omdat-ie in z'n eentje efficienter kan werken, geen 6, maar, zeg 4 uur over doen, tegen 14 euro per uur. Kosten van de postbode-oude-stijl: 4x14=56 euro; als je evenveel kwijt wilt zijn aan die 3 bezorgers-nieuwe-stijl dan betaal je ze elk 56/6=9.33 euro per uur, en dat komt aardig in de buurt van het minimumloon.
Ik kan me de tijd nog heugen dat PostNL (toen nog PTT) monopolist was. Het is absoluut niet zo dat je toen, zoals je in jouw rekenvoorbeeld suggereert, 4 uur deed over een wijk die nu in 2 uur kan. Dat verschil is veel minder groot. Een wijk die je nu in 2 uur loopt, liep je toen in 2,5 uur, hooguit 3. Betekent dat je nu die 3 bezorgers nieuwe stijl maximaal 7 euro per uur (bruto !) mag betalen, ver onder het minimumloon. En dan nog ben je niet goedkoper dan die oude monopolist, en moet je aanvullende maatregelen nemen om kosten te besparen. Bijvoorbeeld geen fietsvergoeding uitbetalen, ziektedagen niet volledig doorbetalen, verschralen van de service aan klanten, etc.

Re: voorbereider Postnl

20
Newman schiet wat mij betreft een beetje door...
Vroeger liep er 1 postbode en nu zouden er 3 of 4 postbezorgers hetzelfde werk doen.
tenminste , dit is wat ik uit je verhaal opmaak Newman

ongetwijfeld zal je reageren als ik er naast zit :D
cron