Reorganisatieplannen bekend:

1
PostNL reorganiseert verder met beperktere gevolgen voor postbodes

Postbezorger is baan van de toekomst

We presenteren op 25 februari onze plannen voor de toekomst van PostNL. Sinds 2010 zijn onze postvolumes gedaald met 25%. De komende jaren daalt het postvolume verder met zo’n 8 – 10%. Daarom moeten we ons bedrijf hierop aanpassen. Nieuw uitrolplan: van 260 naar 125 vestigingen We hebben ons reorganisatieplan aangepast. We halveren stap voor stap het aantal vestigingen. Van 260 gaan we naar ongeveer 125 vestigingen. Postbodes blijven de post voorbereiden. Het bezorgen wordt gedaan door Postbodes en Postbezorgers. Daarmee verwachten we een betere kwaliteit voor onze klanten. Dit betekent ook minder gedwongen ontslagen voor de postbodes. We blijven in de toekomst volop werken met parttime postbezorgers. De functie van Postbezorger blijft de baan van de toekomst.

Wat merk jij van de veranderingen?
• Je blijft 2 bundels bezorgen:
• één bundel geadresseerde post
• één bundel huis-aan-huis op dinsdag, donderdag en zaterdag
• In de regio Utrecht en Den Bosch gaan we stoppen met de 3 bundel bezorging

Wat kun jij ervan gaan merken?
• Dat de depottijden veranderen, als jouw VBG gaat sluiten
• Dat je eventueel in een andere wijk post gaat bezorgen
• Dat je (in overleg met je teamleider) op een andere dag gaat werken
• Dat er steeds minder post is op maandag
• Dat de teamleider Bezorgen je leidinggevende wordt

Wanneer hoor je meer?
We houden je op de hoogte van veranderingen in jouw bezorggebied.

Albert Rodenboog
Directeur Productie

Voor mij persoonlijk verandert er niet veel: ik werkte al in een proefgebied met een VBL. Alleen de maandag zullen mijn tassen misschien iets leger worden (ik bezorg op maandag 5 wijken waaronder een paar grote). Hoewel ik denk dat dit een goede stap is, is het voor mij persoonlijk jammer dat de middag-wijken blijven bestaan (heb twee middag-wijken).

Re: Reorganisatieplannen bekend:

2
Sunbow, mogen jullie bij PostNL dan zelf beslissen hoeveel wijken jullie willen? Ik wilde dat wij dat ook mochten (bij Sandd). Had in het begin het hele dorp en nu na een paar stappen nog maar 1 wijk. Er lopen hier 4 bezorgers (met mij erbij) en ik ben de vervanger voor de andere 3. Maar hoe groot zijn jouw wijken dan? Zitten er flats tussen of alleen laagbouw? Hier in een dorp zijn geen flats. Enigszins jammer want dat gaat lekker vlug als je een flat met 16 brievenbussen hebt. :lol: Hoe lang doe je dan over die 5 wijken?

Re: Reorganisatieplannen bekend:

3
Nee, dat mag bij PostNl niet.
Je krijgt een contract voor een aantal uur, meest gangbare zijn 7-10-15 uur p/w.
Aan de hand van het aantal uur en hoeveel dagen je beschikbaar bent krijg je 1 wijk.
Op de maandag zijn er maar een paar bezorgers voor meerdere wijken door het aanbod.
Dan fluit je op je gemak 5 of meer wijken weg waar je op de DiDoZa moeite hebt om 1 wijk binnen die tijd te lopen.

Waarom niet meerdere wijken ?
Stel je loopt 3 wijken, dan met ziekte en/of vrije dagen moeten ze 3 vervangers inplannen ;)

Re: Reorganisatieplannen bekend:

4
Inderdaad wat 88CE zegt.
Maandag krijg ik drie uur en 15 minuten voor die 5 wijken en dat is goed te doen in die tijd. Die 5 wijken (zonder flats, overigens)heb ik maandag dan ook in 1 post-tas zitten, waar ik bijvoorbeeld op donderdag voor 2 wijken minimaal 5 bomvolle post-tassen heb (die ik voor 18:00 bezorgd moet hebben en officieel pas om 13:00 krijg aangeleverd-gelukkig is onze chauffeur er vaak al ruim voor 13:00 :-))

Ik ben ook begonnen met 1 wijk (en op maandag 3 wijken). Toen mij (bijna structureel) gevraagd werd of ik er een extra wijk bij wilde doen (personeelstekort) heb ik gevraagd of ik die wijken er voor vast bij mocht hebben en is mijn contract naar boven aangepast. Er was bij postNL toen nog geen didoza of piekdal systeem, dus toen was het goed te doen; nu ben ik op piek-dagen af en toe aan het snelwandelen om mijn werk op tijd af te hebben.

Re: Reorganisatieplannen bekend:

7
@Geertjan
Dat je begon zou kunnen kloppen.
Dat zijn 2 aparte lopen, dus 1 ochtend wijk EN 1 middag wijk.

Dat laatste lijkt me onmogelijk dat je nu 4 wijken binnen je bestaande contracturen loopt.
Hier kan maar 1 verklaring voor zijn.
Je bouwde teveel minuren op.
De looptijden zijn naar beneden afgesteld en 2 wijken zijn samengevoegd.

Om niet verder off-topic te gaan hou ik het verder bij de reorganisatie ;)

Re: Reorganisatieplannen bekend:

10
Vier wijken lijkt me beetje onzin (tenzij de wijken recent aangepast zijn en kleiner geworden zijn), het kan zijn dat een postbezorger met een groter contract 3 wijken moet lopen op zgn. daldagen om het aantal contracturen te halen, deze dagen zullen de meeste postbezorgers die dit jaar zijn aangenomen al niet eens meer werken, loop zelf de laatste tijd ook steeds vaker meer wijken op de woensdag en vrijdag die wss binnen enkele jaren gaan veranderen naar de oude maandagroute's volgens mijn teamcoach.
cron