Tijd voor actie?

1
Bij ons op het depot wordt iedereen al tijden lang structureel gekort op onze uren. Elke week is het weer raak. En dan moet je er weer achter aan. Altijd komen ze van PostNL aanzetten met dat verhaal van dat er via de geo-route minder uren voor staan, maar als je echt vind dat ik (en anderen) te langzaam loop, kom dat dan maar in m'n gezicht zeggen ipv een beetje achteraf met de natte vinger te gaan korten op de uren dat ik werk. Iedereen is er schijtziek van om er altijd maar achterna te gaan bellen/mailen en dan volgende week zien dat ze maar 1.30 hebben toegevoegd ipv de 2 uren waarop je gekort bent. En ook om het altijd maar ook voor je zelf op te moeten schrijven omdat ze niet te vertrouwen zijn.

Nu zijn de mensen op het depot bereid tot een wilde staking. Om zomaar zonder door te geven met z'n allen gewoon niet op een drukke dinsdag te komen bijvoorbeeld. Als ze uit zich zelf niet verbeteren dan moeten ze maar voelen. Probleem is alleen dat wij maar op één enkel depot zijn en dat ik vernomen heb dat dit probleem eigenlijk overal in Nederland onder PostNL postbezorgers speelt, dus ik vroeg me af of het misschien een beter idee is om met een groter collectief in actie te komen. Dus hoe ligt dat bij andere depots?

Re: Tijd voor actie?

2
Erik Post schreef:Bij ons op het depot wordt iedereen al tijden lang structureel gekort op onze uren. Elke week is het weer raak. En dan moet je er weer achter aan. Altijd komen ze van PostNL aanzetten met dat verhaal van dat er via de geo-route minder uren voor staan, maar als je echt vind dat ik (en anderen) te langzaam loop, kom dat dan maar in m'n gezicht zeggen ipv een beetje achteraf met de natte vinger te gaan korten op de uren dat ik werk. Iedereen is er schijtziek van om er altijd maar achterna te gaan bellen/mailen en dan volgende week zien dat ze maar 1.30 hebben toegevoegd ipv de 2 uren waarop je gekort bent. En ook om het altijd maar ook voor je zelf op te moeten schrijven omdat ze niet te vertrouwen zijn.

Nu zijn de mensen op het depot bereid tot een wilde staking. Om zomaar zonder door te geven met z'n allen gewoon niet op een drukke dinsdag te komen bijvoorbeeld. Als ze uit zich zelf niet verbeteren dan moeten ze maar voelen. Probleem is alleen dat wij maar op één enkel depot zijn en dat ik vernomen heb dat dit probleem eigenlijk overal in Nederland onder PostNL postbezorgers speelt, dus ik vroeg me af of het misschien een beter idee is om met een groter collectief in actie te komen. Dus hoe ligt dat bij andere depots?
Hier hebben ze iets soortgelijks geprobeerd, en toen hebben we de bond op hun dak gestuurd. De BVPP (http://www.bvpp.nl) Die kwamen meteen in actie, en sindsdien kloppen onze uren eigenlijk vrijwel altijd.

Ik weet niet of er op jouw depot mensen lid zijn van de bond (zo nee: als de sodemieter lid worden), maar ik denk dat dat een betere oplossing is dan een wilde staking. Met de bond achter je sta je juridisch ook sterker.

Re: Tijd voor actie?

3
Newman schreef:Hier hebben ze iets soortgelijks geprobeerd, en toen hebben we de bond op hun dak gestuurd. De BVPP (http://www.bvpp.nl) Die kwamen meteen in actie, en sindsdien kloppen onze uren eigenlijk vrijwel altijd.

Ik weet niet of er op jouw depot mensen lid zijn van de bond (zo nee: als de sodemieter lid worden), maar ik denk dat dat een betere oplossing is dan een wilde staking. Met de bond achter je sta je juridisch ook sterker.
Is dat niet dezelfde bond die als enige bond de CAO tekende en als eerste ophield met staken een paar jaar geleden? Ik heb geen zin om daar lid van te worden (maar heb het idee dat de FNV op dit moment ook niet veel doet voor postbezorgers...).

Weetje, een paar maanden geleden dreigden een aantal mensen op ons depot ook met een staking en toen kwam de bond erbij en werd er vanuit PostNL snel beterschap beloofd. Dit gebeurde dan ook een aantal weken, maar al snel ging het weer bergafwaarts. Het is ongelooflijk dat een bedrijf hier mee kan wegkomen, minimum loon werk, niet meer dan 8 uren contracten geven aan mensen die structureel 15-20 uren per week werken, en dan ook nog eens niet al je uren uitbetalen.

Re: Tijd voor actie?

4
Een bond is er niet meer om een CAO te bepalen, die bepalen de werkgevers.
Een bond is er om de minder gebekte bij te staan, niet meer en niet minder.

Als die bond van Newman echt zulke mooie resultaten behaalt hadden ze dit landelijk aan de kaak moeten stellen en niet maar 1 depot op de vingers getikt.
Individueel arbeidsrecht zijn de bonden goed in, als het er echt om gaat geven ze niet thuis.

Re: Tijd voor actie?

5
88CE schreef:Een bond is er niet meer om een CAO te bepalen, die bepalen de werkgevers.
Een bond is er om de minder gebekte bij te staan, niet meer en niet minder.

Als die bond van Newman echt zulke mooie resultaten behaalt hadden ze dit landelijk aan de kaak moeten stellen en niet maar 1 depot op de vingers getikt.
Individueel arbeidsrecht zijn de bonden goed in, als het er echt om gaat geven ze niet thuis.
Maar natuurlijk is de bond er wel om arbeiders te organiseren en om in actie te komen tegen een slechte CAO. Dat BVPP is misschien prima om voor mij als individu op te komen, misschien ook om tijdelijk de problemen op het depot gedeeltelijk op te lossen, maar het lijkt dat PostNL gewoon structureel loopt te korten op diegene die daadwerkelijk het post bezorg werk doen.

Geen andere reacties, hoe gaat het er aan toe in andere depots?

Re: Tijd voor actie?

6
Erik Post schreef:(..)Altijd komen ze van PostNL aanzetten met dat verhaal van dat er via de geo-route minder uren voor staan,(..)


De GEO-route is definitief van de baan. Er wordt nu gekeken naar een mogelijkheid e.e.a. terug te draaien...óók op de CVL's!
Erik Post schreef:(..)alleen dat wij maar op één enkel depot zijn en dat ik vernomen heb dat dit probleem eigenlijk overal in Nederland onder PostNL postbezorgers speelt, (..)
Nee, dat is niet waar; het is bij een aantal hardnekkige VBG's en depots, vooral in area Zuidoost, waar dat speelt maar daar wordt aan gewerkt. Helaas is PostNL een log lichaam dus snel gaat dat niet.

Re: Tijd voor actie?

7
Erik Post schreef:Bij ons op het depot wordt iedereen al tijden lang structureel gekort op onze uren. Elke week is het weer raak. En dan moet je er weer achter aan. Altijd komen ze van PostNL aanzetten met dat verhaal van dat er via de geo-route minder uren voor staan, maar als je echt vind dat ik (en anderen) te langzaam loop, kom dat dan maar in m'n gezicht zeggen ipv een beetje achteraf met de natte vinger te gaan korten op de uren dat ik werk. Iedereen is er schijtziek van om er altijd maar achterna te gaan bellen/mailen en dan volgende week zien dat ze maar 1.30 hebben toegevoegd ipv de 2 uren waarop je gekort bent. En ook om het altijd maar ook voor je zelf op te moeten schrijven omdat ze niet te vertrouwen zijn.

Nu zijn de mensen op het depot bereid tot een wilde staking. Om zomaar zonder door te geven met z'n allen gewoon niet op een drukke dinsdag te komen bijvoorbeeld. Als ze uit zich zelf niet verbeteren dan moeten ze maar voelen. Probleem is alleen dat wij maar op één enkel depot zijn en dat ik vernomen heb dat dit probleem eigenlijk overal in Nederland onder PostNL postbezorgers speelt, dus ik vroeg me af of het misschien een beter idee is om met een groter collectief in actie te komen. Dus hoe ligt dat bij andere depots?

GEWERKTE UREN zijn BETAALDE UREN. :mrgreen:

Kloppen je uren na melding bij teamcoach niet MOET je de oranje kaart invullen [ deze hoort op elk depot te liggen]

NEEM anders contact op met een OC-lid van jouw regio. (Y)
Geef je op voor contactpersonennetwerk , cor@postnl.nl :idea:

Vraag vanuit contactpersonennetwerk van NOVEMBER: worden alle gewerkte uren betaald!

Re: Tijd voor actie?

8
Erik Post schreef:Nu zijn de mensen op het depot bereid tot een wilde staking.
Hou er rekening mee dat als het er op aan komt niet veel 'wild' te staken valt bij gebrek aan stakers! :mrgreen:

Iets 'bereid' zijn en het ook daawerkelijk doen is een groot verschil! 8-)
cron