Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

4
Wat een walgelijk kluppie is dat toch (niet de bezorgers hoor, maar de directie). Eerst verschaffen ze zich met allerlei trucjes toegang tot de postmarkt, en onttrekken zich aan allerlei regels die wel gewoon voor PostNL gelden, en dat alles met toestemming van de overheid, met de VVD'ers Aptroot en Elias voorop. Want concurrentie is zo goed, want dat is de wet van de vrije markt. Ondertussen vergeten ze dat er van een vrije markt geen sprake is als er niet voor alle marktpartijen dezelfde regels gelden.

Als ik morgen een timmerbedrijf wil beginnen moet ik me aan de bouw-cao houden, maar als ik morgen een postbedrijf wil beginnen hoef ik me nergens aan te houden.

Maar omdat Sandd (en Selekmail) zo klein en nietig waren, en PostNL zo machtig en groot, moesten er speciale regels komen (lees kunstgrepen) om te voorkomen dat ze voortijdig om zouden vallen.

Een van die kunstgrepen was het ingroeimodel, afgesproken in de CAO Nieuwe Postbedrijven. Sandd en Selektmail beloofden zich aan deze CAO te houden, want dat was de voorwaarde voor het volledig openstellen van de postmarkt (ik meen dat dat ging om brieven t/m 20 gram, het laatste stukje monopolie van PostNL).

Maar de handtekeningen onder het akkoord waren nog niet droog, of Sandd ging al proberen om er onderuit te komen. Want ze waren eigenlijk gedwongen om te tekenen, vonden ze, het mes was ze op de keel gezet. Ton Elias was ook weer niet te beroerd om zich voor het karretje van Sandd te laten spannen, en schreef een opiniestuk in de NRC wat werkelijk van leugens en halve waarheden aan elkaar hing.

Sandd vond al eerder de truc om mensen via subcontractors te laten werken zodat de CAO-verplichting niet gold. Nu is het ook zo dat de CAO Nieuwe Postbedrijven verlopen is, en dat de CAO-onderhandelingen met de bonden tot dusver onsuccesvol zijn. Dus wat doet Sandd? Ze zet de bonden buitenspel, en gaat in zee met een piepklein, totaal onbekend bondje, waar volgens mij geen ene postbezorger lid van is. (Als postbezorgers al lid van een bond zijn is dat meestal de BVPP, is mijn indruk).

Het zou me niet verbazen als heel die LBV gewoon is opgericht door een aantal directieleden of managers van Sandd zelf. :evil:

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

6
RedSquirrel schreef:
Newman schreef:
Het zou me niet verbazen als heel die LBV gewoon is opgericht door een aantal directieleden of managers van Sandd zelf. :evil:
Ja die zijn dan teruggereisd in de tijd, als ze werkelijk al 40 jaar bestaan. :lol:
Het is natuurlijk mogelijk dat er een rechtsvoorganger is geweest die 40 jaar geleden is opgericht. Net zoals PostNL ook claimt al meer dan 250 jaar te bestaan ;)

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

7
@Newman
laat ik voorop stellen dat ik niet blij ben met deze ontwikkelingen. wat gaat dit voor ons als bezorger betekenen?
maar waar is de politiek.. en waar is de vakbond FNV die al maanden wist dat Sandd de afspraken niet na kwam..?

toch.. is deze lbv al aardig aan de weg aan het timmeren.. onderstaand vond ik op hun website..

"Als onafhankelijke vakbond is LBV niet aangesloten bij een overkoepeling van vakbonden. Dit is ook precies de kracht van LBV. LBV kijkt naar het individu of de specifieke branche en laat zich niet leiden door polderafspraken die in de SER of de Stichting van de Arbeid worden gemaakt. Dat doet LBV inmiddels voor ruim 1 miljoen werknemers en werkzoekenden in elke denkbare branche.

"

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

8
De LBV is opgericht op 03-03-1969 en heette oorspronkelijk Landelijke Bedrijfsorganisatie Verkeer. Op 08-09-1998 is dit minimaal gewijzigd in Landelijke Bedrijfsorganisatie "Verkeer". Sinds 20-09-2007 is de naam Landelijke Belangen Vereniging.
(bron: Kamer van Koophandel, Dossiernummer: 40342986).

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

9
RedSquirrel schreef:De LBV is opgericht op 03-03-1969 en heette oorspronkelijk Landelijke Bedrijfsorganisatie Verkeer. Op 08-09-1998 is dit minimaal gewijzigd in Landelijke Bedrijfsorganisatie "Verkeer". Sinds 20-09-2007 is de naam Landelijke Belangen Vereniging.
(bron: Kamer van Koophandel, Dossiernummer: 40342986).
De vraag blijft waarom ze zich voor het karretje van Sandd hebben laten spannen.

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

10
@ike

is het niet een manier om inkomen te vergaren door leden te werven?

"In het bereikte principeakkoord tussen WPN en LBV is bepaald dat werknemers in vrijheid kunnen bepalen of zij willen werken via een arbeidsovereenkomst dan wel een overeenkomst van opdracht (OVO). Hierbij is wel van belang dat een werknemer goed wordt geïnformeerd over de voor- en nadelen van het werken via een arbeidsovereenkomst of een OVO. LBV laat de keuze voor het type overeenkomst aan de werknemer. Na 1 jaar zal worden geëvalueerd welk percentage van werknemers werkt via een arbeidsovereenkomst of werkt via een OVO.
cron