Wat zou je doen (vermiste vrouw)

1
Er is hier in de regio een dementerende vrouw vermist. Al sinds afgelopen weekend. Ze was op de fiets. Nu is er vandaag een grote zoekactie gestart. Komt er vandaag een postbezorger dat hij haar waarschijnlijk gisteren heeft zien fietsen! Hij zag namelijk een verwarde oude vrouw meerdere malen heen en weer fietsen over de dijk. Ze had een zeer rood gezicht e zag er koud uit. En zo extreem koud was het gisteren niet.

Nu zat ik me af te vragen wat ik zou doen. Tijdens je rondes kom je van alles tegen. Nu denk ik waarom heeft hij ggisteren niet Gebeld? Nu is het een beetje mosterd na de maaltijd. Maar zou je zelf de politie bellen als je een vermoedelijk verwarde vrouw ziet fietsen? Ik weet niet of deze persoon op de hoogte was van de vermissing.
Zie je vuur uit een huis komen dan is het duidelijk dat je de brandweer moet bellen, maar ik kan me ook voorstellen dat er tal va situaties zijn waarvan je je afvraagt of je je er altijd gelijk mee moet bemoeien.
of geldt de regel liever 1 keer teveel bellen dan 1 keer te weinig?

Re: Wat zou je doen (vermiste vrouw)

2
Die heb ik ook eens gehad. Er was een huis waar er lang stil was;
auto stond op hetzelfde plek op de oprit
gordijnen elke keer op hetzelfde plek
stoelen, magazines, gamecontrollers op hetzelfde plek
stapel post achter de deur die alsmaar groter werd

Ik wilde op een gegeven moment de politie inlichten als ik die dag alles weer hetzelfde uitzag, maar toen ik eenmaal daar was, was alles veranderd.

auto was weg
gordijnen goed open
spullen verplaatst/opgeruimd
stapel post opgeruimd

Opgelucht was ik!
ex Sandd Postbezorgster

Re: Wat zou je doen (vermiste vrouw)

4
Ik heb het ook weleens aan de hand gehad. Post, folders en kranten stapelde zich op achter de deur. Vensterbank lag vol dode vliegen. Toch naar postbode+ ingelicht. Hij er met de politie achteraan. Gelukkig was het alleen maar een slons die nogal uithuizig was.

In het geval van Berber weet ik het niet. Het was een beetje te laat om instanties in te schakelen en voor hetzelfde geld ging het om iemand anders.

Is ze al teruggevonden?

Re: Wat zou je doen (vermiste vrouw)

5
Als ik op de hoogte was van de vermissing en ik zag een verwarde vrouw fietsen die aan het signalement voldeed dan zou ik wel gebeld hebben. In dat geval, liever teveel dan te weinig.

Ik krijg nog weleens meldingen omdat ik mij bij Burgernet heb opgegeven.

Een paar maanden geleden was er een overval op een winkel in de buurt van mijn wijk. Volgens burgernet ging het om twee jongens op een scooter die er op een bepaalde manier uitzagen. Wel, toen ik naar huis fietste na het bezorgen zag ik een scooter wegscheuren richting mijn postwijk. Toen ik thuis was kreeg ik de melding en ik wist dus dat het vanwege het signalement om die twee jongens moest gaan. Ik heb gebeld en verteld welke kant ze op waren gegaan. Ik wist ook dat ze in die wijk woonden. Later zijn ze inderdaad opgepakt. N.a.v meerdere telefoontjes van mensen.

Re: Wat zou je doen (vermiste vrouw)

6
In het geval waar het om ging is de vrouw gevonden in een weiland, overleden. Moeilijk voor de postbezorger denk ik, want vlakbij waar hij de verwarde vrouw zag. Een ddag nadat hij haar zag.

Het dorp waar ze uiteindelijk gevonden is was afwijkend van de plek waar ze als laatst gezien was, maarja ze fietste nogal graag.

Moeilijk dus voor de bezorger die haar wellicht dus nog levend zag.

Re: Wat zou je doen (vermiste vrouw)

7
Ik zou in dat geval (duidelijk verward) de persoon aanspreken en vragen of hij de weg naar huis soms kwijt is en ook of hij weet waar hij woont of hoe hij heet. Dan kan ik met hem meerijden naar zijn huis (mits hij in het dorp woont). Ik zou daar dan aanbellen (meestal woont zo iemand niet alleen) en zeggen dat hij/zij er nu weer is (en zachtjes; hij/zij was de weg naar huis kwijt). Wij postbodes zien heel wat en kunnen toch het e.e.a. in de gaten houden. Ik vind het niet meer dan normaal om zo iemand even te helpen. Woont hij niet in het dorp dan zou ik me de straat inprenten waar hij fietst en dit telefonisch doorgeven aan de politie. Dan heb ik in elk geval iets gedaan.
Bij een huis waar de berg post op de mat steeds maar groeit, zou ik na enkele dagen (iemand kan toch een paar dagen naar familie zijn of op vakantie) het huis van een kortere afstand bekijken. Ligt er niemand in de gang, hoe ziet het er binnen uit? Krijg ik een niet pluisgevoel dan vraag ik een van de buren of die er meer van weet. Vind die het ook vreemd dan vraag ik of die een telefoonnummer van familie weet die hij kan bellen. Zo ja, dan vraag ik die buurvrouw of ze de familie wil bellen of die kan komen kijken.
Eigenlijk heb ik hier zulke dingen nog niet meegemaakt. Eigenlijk maar gelukkig ook.
cron