Oproep info/enquette FNV

1
Hallo Collega's

Ik heb ook onderstaand mailtje ontvangen van de FNV
misschien kunnen jullie ook jullie mening geven ?




Beste bezorger,



Begin dit jaar hebben we je enkele vragen gesteld over het werken bij Sandd. Eén van de vragen ging over hoe het ging met de contracten bij Sandd. Kun je werken op een arbeidsovereenkomst of werk je op basis van een ovo-contract (overeenkomst van opdracht)?



Enkele weken terug heeft Sandd een cao gesloten met een vakbond die wij in de postmarkt niet kennen (LBV). Op basis daarvan horen wij dat er nu anders omgegaan wordt met contracten. De FNV wil dit graag in de gaten houden, zodat we kunnen kijken of alles fatsoenlijk verloopt voor contracten voor de postbezorgers.



Vandaar mijn vraag aan jou: zou je willen reageren
naar dit mailadres ( t.vanlieshout@bg.fnv.nl )
op de volgende vragen:

1. Is je ook een ander contract aangeboden?

2. Had je hierin een keuze?

3. Kun je op een arbeidsovereenkomst werken bij Sandd als je dit vraagt?



Graag hoor ik het van je.



Met vriendelijke groet,


Twan van Lieshout

Vakbondsbestuurder FNV Bondgenoten

Postmarkt

t.vanlieshout@bg.fnv.nl

Re: Oproep info/enquette FNV

4
Yep, die mail heb ik ook gehad en inmiddels beantwoord. Ik zou het vreemd vinden als een vakbond t.b.v. postbezorgers zou instemmen met een minder goede CAO of andere negatieve zaken voor postbodes. Vakbonden zijn er toch voor ons en niet voor werkgevers?

Re: Oproep info/enquette FNV

5
"er wordt nu anders omgaan met contracten". kan dit ook concreet gemaakt worden voor de lezers op dit forum?

en de Fnv wil dit graag in de gaten houden..
nu deze postbezorgers onder een andere vakbond vallen is er opeens daadkracht te verwachten?
of is het slechts nieuwsgierigheid.
ik zou zeggen, beetje mosterd na de maaltijd :roll:

Re: Oproep info/enquette FNV

6
Carla41 schreef:"er wordt nu anders omgaan met contracten". kan dit ook concreet gemaakt worden voor de lezers op dit forum?

en de Fnv wil dit graag in de gaten houden..
nu deze postbezorgers onder een andere vakbond vallen is er opeens daadkracht te verwachten?
of is het slechts nieuwsgierigheid.
ik zou zeggen, beetje mosterd na de maaltijd :roll:
Nu deze postbezorgers onder een andere vakbond vallen? Wat bedoel je daarmee? Een postbezorger valt onder een bepaalde CAO, niet onder een vakbond. Een postbezorger kan wel lid worden van een vakbond, of van geen enkele bond lid zijn, maar dat heeft weer geen enkel gevolg voor de toepasbaarheid van een afgesloten CAO. Het voornaamste voordeel van een lidmaatschap mbt CAO's is dat je wanneer jouw bond een CAO-akkoord bereikt met jouw werkgever, je voor of tegen het akkoord kunt stemmen. Helaas is het kennelijk zo geregeld in NL dat een werkgever jou en je bond gewoon buitenspel kan zetten door met een andere bond in zee te gaan, zelfs al is het een klein onbekend bondje met nauwelijks aanhang binnen het bedrijf.

Ik ben wel met je eens dat het raar is dat de gevestigde bonden in de postbranche nu pas iets ondernemen. Ik heb op de site van de BVPP ook al kritische vragen gesteld over hoe het nu verder moet met die nieuwe postverspreiders-CAO, of ze zich zo makkelijk (mogen) laten afserveren, en wat de BVPP nu gaat ondernemen. Nooit een reactie op gehad...

Re: Oproep info/enquette FNV

7
@Newman

Dank je Newman voor je correctie. ik had het niet goed geformuleerd.
Ik bedoelde inderdaad dat Sandd nu met een andere vakbond dan de FNv etc een cao heeft afgesloten..

Mischien is de Fnv wel bang dat de weinige leden die zij nog over heeft in de toekomst ook overstappen naar
de LBV?

deze laatste heeft trouwens niet mijn steun evenals de andere vakbonden.

Re: Oproep info/enquette FNV

8
Hoi allen,

ik heb even gebeld met hoe het zit. Het blijkt dat er signalen van bezorgers gekomen zijn dat Sandd actief bezorgers aan het benaderen is om terug te gaan naar de basis van overeenkomst van opdracht. Dus mocht je contract aflopen dan proberen ze deze om te zetten na een OVO aangezien je keuze vrijheid hebt maar sandd eigenlijk zo min mogelijk mensen op basis van de arbeidsovereenkomst wil hebben lopen. Met de LBV is een bandbreedte afgesproken. Tussen de 20 en 60 % moet op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam zijn. Sandd wil natuurlijk dan zo laag mogelijk zitten en daarmee verbreken zij de afspraken waarbij de postwet is vrijgesproken. De vakbonden hebben de CAO aangevochten bij de tweede kamer bij het bespreken van de nieuwe postwet en willen met deze signalen die zij terug krijgen ook kunnen aantonen dat Sandd zich niet aan de regels houdt.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. (storm in een glas water?)

Groetjes

Re: Oproep info/enquette FNV

9
mailinggirl schreef:Hoi allen,

ik heb even gebeld met hoe het zit. Het blijkt dat er signalen van bezorgers gekomen zijn dat Sandd actief bezorgers aan het benaderen is om terug te gaan naar de basis van overeenkomst van opdracht. Dus mocht je contract aflopen dan proberen ze deze om te zetten na een OVO aangezien je keuze vrijheid hebt maar sandd eigenlijk zo min mogelijk mensen op basis van de arbeidsovereenkomst wil hebben lopen.
Lekker kluppie, dat dat Sandd. En ondertussen pochen dat ze zo hoog zijn geëindigd bij de Werkgever van het Jaar-verkiezing. Zou Sandd wel weten dat de term "werkgever" ook betekent dat je mensen in dienst moet nemen, de zgn. "werknemers"?

Ben benieuwd hoe dat actief benaderen en die "keuzevrijheid" in z'n werk gaat. Stel, je contract loopt af, en je wil gewoon verder met een nieuw contract, en niet terug naar OVO. Wat gebeurt er dan? Is het dan einde samenwerking? Zou me niets verbazen...
cron