Sandd buit postbezorgers uit door slecht contract.

1
Beste collega's.

Na alle lovende woorden over hoe goed Sandd bezig is en hoe hard ze groeien toch even de nadelen op een rij: :evil:

De hoeveelheid vaste uren die je uitbetaald krijgt bij Sandd is de helft van je werkelijke uren!
Door dat lage aantal vaste uren in je contract hoeven ze je later geen pensioen te geven.
Je krijgt wel wat extra uren uitbetaald maar dat haalt het bij lange na niet bij de werkelijk gewerkte uren.
En hoe komt dat? Omdat ze klein begonnen zijn, toen was dat sorteren zo gedaan en het bezorgen ging ook snel!
Maar ze vergeten bij Sandd, dat als de hoeveelheid post toeneemt, het sorteren en zetten ook veel meer tijd kost!
Voor het sorteren van 400 stuks staat 1 uur werktijd. maar het zetten op huisnummer, het bundelen en het inpakken van je tas gaat dus in je eigen tijd. En dat is ook een uur.

Als je ziek bent, krijg je de eerste week geen loon! Van je karige salaris gaat dus wachtgeld af.
De eerste maand moet je je telefonisch afmelden, je krijgt daarvoor geen telefoonvergoeding.
Je moet je elke keer afmelden per telefoon of e-mail, wie betaalt dat?
Je krijgt lijsten om tijdschriften af te vinken, wie betaalt die extra tijd?

Sandd haalt alleen maar binnen en groeit en doet daarna financieel niets voor haar personeel dat elke keer weer die berg post bezorgt.
O ja, wel een " bezorger van het jaar" uituitgebreid in beeld brengen in de hoop dat iedereen zich nog meer gaat inspannen. Ondertussen wel na elke fout aan de telefoon hangen.
Een vergoeding voor fietsslijtage of lekke banden heb ik ook nog niet gezien.

En O, ja wat zijn ze goed bezig bij Sandd; er is nauwelijks verloop! Ik snap best dat het verloop klein is, hallo er heerst al twee jaar een crisis en de meeste medewerkers zijn boven de 50, je bent al blij dat je een baantje hebt!

Bij Sandd gaat alle winst naar het topkader. Zeker nu het zo groeit.
Wij als werkvolk krijgen niets.
Vandaar dat ik vind: Sandd verrijkt zich ten koste van de werknemer!

Sunny Moon

Re: Sandd buit postbezorgers uit door slecht contract.

3
Post.nl heeft een vacature stop i.v.m de reorganisatie hier in west-Brabant.
Al maanden 0 vacatures aangeboden.
Ook al die reclame spotjes om bezorgers te werven zijn gestopt.
Ik denk dat het verloop van bezorgers intern wordt opgelost.
Daarom is er geen vaste bezorger meer voor mijn straat.
En krijg ik mijn post nu later in de bus.

Re: Sandd buit postbezorgers uit door slecht contract.

5
Een vergoeding voor fietsslijtage of lekke banden heb ik ook nog niet gezien.
Deze kun je wel verhalen tijdens de belastingaangifte, net als vergoeding voor je werkkleding, lunch, eventueel benzinekosten voor je auto. Let wel op: je moet dit wel kunnen bewijzen als de belastingdienst erom vraagt. Dus bewaar alle bonnetjes 5 jaar lang ;)
ex Sandd Postbezorgster

Re: Sandd buit postbezorgers uit door slecht contract.

6
sunshine.moon schreef: voor het sorteren van 400 stuks staat 1 uur werktijd. maar het zetten op huisnummer, het bundelen en het inpakken van je tas gaat dus in je eigen tijd. En dat is ook een uur.

Als je ziek bent, krijg je de eerste week geen loon!

De 1e maand moet je je telefonisch afmelden, je krijgt daarvoor geen telefoonvergoeding.
Je moet je elke keer afmelden per telefoon of e-mail, wie betaalt dat?

Je krijgt lijsten om tijdschriften af te vinken, wie betaalt die extra tijd?

Een vergoeding voor fietsslijtage of lekke banden heb ik ook nog niet gezien.Sunny Moon
A)
Sandd (zegt) voor het straten + zetten (samen) te calculeren met 400 st/uur maar blijkt in de praktijk te liggen rond de 420 st/uur

LET OP :
straten +zetten+bundelen valt allemaal binnen deze norm.
Correct : het inpakken wordt (nog) niet betaald het invullen van stickers en lijsten ook (nog) niet.

B)
In de Sandd uren-calculatie zit vlgs mij wél een vergoeding ingebouwd voor telefonische afmelding.
VRAAG evt je contactpersoon of teammanager.
Het afmelden per email is goedkoper dan per telefoon , dacht ik zo.

C)
terechte opmerking over het achterwege blijven van fietsvergoeding/onderhoudskosten etc..........
hier moet eigenlijk een financiéle tegemoetkoming voor komen.

Conclusie is (zie ook elders bi. forum) dat veel contract-bezorgers ,door tekortkomingen Sandd, niet conform CAO worden uitbetaald.
Postbezorger Sandd

Re: Sandd buit postbezorgers uit door slecht contract.

7
Sunshine moon

1:
afmelden wordt gewoon vergoed ( zit in de basisvergoeding waar je geld krijgt voor: opslaan/afmelden/wijk)
dat jij de eerste maand niets kreeg voor afmelden klinkt me heel vreemd in de oren.
werk je wel rechtstreeks voor sandd/ of mischien voor een onderaannemer? zo ja dan moet je daar je verhaal halen.

2:
de eerste twee werkdagen niet betaald.. dit staat in de cao van sandd ben je het daar niet mee eens dan teken je niet.
in de wet staat:

"Meestal krijgt u vanaf de 1e dag van uw ziekte loon doorbetaald. Soms krijgt u te maken met wachtdagen. U ontvangt dan over maximaal de eerste 2 ziektedagen geen loon. Dit mag, als dit in uw arbeidsovereenkomst of cao staat.".

3: wil je veel uren maken dan moet je niet bij de post gaan werken. daar zijn alleen maar kleine contracten.
4: sandd is klein begonnen maar toen was door minder post de wijkvergoeding ook veel hoger.. die is aangepast aan de
groei van de hoeveelheid post. marktmechanisme noem je dat.

5: sorteren is alles inclusief.. wil je ook geld voor je huis afsluiten, je fiets pakken, beetje in de overdrive hoor :lol:
6: als ovo-er kan je wel je reiskosten / kleding/reparaties declareren.. bij de belasting.

Wat ik wel met je eens ben Sunny moon: (Y) fietsvergoeding voor mensen onder contract dat zou wel wenselijk zijn.
en in het algemeen... sorteervergoeding omhoog.

@newman
dat wil je helemaal niet newman.. :P sommige contracten van postbezorgers worden nu al niet verlengd
om de postbodes de gelegenheid te geven nog zoveel mogelijk uren te maken..
cron